De Superb mag dan wel het vlaggenschip van de Tsjechische VW-dochter zijn. Het blijft trouw aan de bedrijfsfilosofie die een eerder Duitse degelijkheid moet combineren met een prijs-ruimte-verhouding die erg gunstig is. Misschien is de Superb zelfs het model dat het dichtst bij die filosofie blijft, want terwijl het prijskaartje van de andere modellen steeds opklimt blijft de verhouding voor de gammatopper vooral dankzij z'n royale afmetingen erg gunstig.
Aan uitvoeringen is er geen gebrek. Enerzijds noteren we vier uitrustingsversies (Active, Ambition, Elegance en L&K), anderzijds is er een erg uitgebreid motorenaanbod. Bij de benzines omvat dat een 1.4 met 125pk, 1.8 met 160pk, 2.0 met 200pk en 3.6 met 260pk. Dieselrijders hebben dan weer de keuze uit een 1.6 met 105pk, een 2.0 met 140pk of diezelfde motor, maar dan 170pk rijk. Een handbediende zesbak is standaard (behalve op de 3.6 die meteen een automaat krijgt), maar een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en zes of zeven verhoudingen (al naargelang de motorversie) is tegen een meerprijs te krijgen op alle motoren, zij het niet in alle uitrustingsversies. Daar komt nog eens bovenop dat twee benzineversies (1.8 en 3.6) en de tweeliter dieselcentrales die op verzoek ook laten combineren met een integraalaandrijving. Keuze te over dus.
Willen we de prijsvork opmaken, dan moeten we beginnen bij € 24.290 voor de instapberline (€ 25.590 voor een identieke break) en doortellen tot we € 43.970 (break: € 45.470) bereikt hebben. De toppers sleuren zowel zes cilinders, vierwielaandrijving als een automaat mee. De verbruiks- en CO2-waarden daarvan zijn met 9,3l en 217gr/km navenant. Maar aan de andere zijde van de balans vinden we de GreenLine die als berline genoegen neemt met 109gr/km of slechts 4,2l/100km verbruikt. De Combi vraagt slechts 1 deciliter (4 gram) extra.
In ons land is de Combi met 75 procent van de orders veruit de meest populaire variant, en het spreekt voor zich dat de diesels daarvan op hun beurt het leeuwenaandeel voor rekening nemen. Vandaar dat we hier de tweeliter diesel (140pk) met automaat aan de tand voelen. Die kost € 34.570, blaast 137gr/km CO2 de atmosfeer in en verbruikt 5,2l/100km.