Skoda maakt voor zichzelf van meet af aan naam door een Duits geïnspireerde vormgeving en degelijkheid te combineren met een zachte prijs. En terwijl het merk inmiddels enkele types in de catalogus heeft staan die minder op dat laatste aspect inspelen, is de Superb ondanks een basisprijs van € 24.290 onbetwistbaar een aanhanger van de basisfilosofie. De break (die we hier testen en door 75% van de Belgische klanten wordt verkozen) doet wat ons betreft zelfs nog iets beter. Je hoeft alleen maar naar de afmetingen (een lengte van 4,83 en breedte van 1,81m) te kijken. De Superb Combi is gigantisch. Achteraan heb je net zo veel ruimte als in een toplimousine en dan nog past in de koffer 633l. Leg de achterbank plat en er gaat meer dan 1.800 liter in.
De facelift brengt een strakkere smoel, nieuwe stoffen en een ander stuur naast enkele details die nauwelijks het vermelden waard zijn. Geen van die aanpassingen beïnvloed de capaciteiten van de Superb. En onderhuids werd het meeste vooruitgang geboekt. Terwijl de motoren dezelfde blijven, worden ze gemiddeld zo'n 18% zuiniger. Vooral dankzij een beperking van de weerstand en de bredere applicatie van brandstofbesparende technologie. 1.6 diesel met 105pk stoot nu als Greenline nog 113gr CO2 uit en verbruikt 4,3l/100km. De berline doet zelfs nog iets beter.
De door ons geteste tweeliter diesel met 140pk en 320Nm is in combinatie met de DSG-automaat (€ 34.570 in Elegance-trim) niet alleen een populaire Belgische variant (vooral dankzij leasingbedrijven), ze blijkt ook nog eens een erg correct presterende (sprinttijd 10,2 seconden), aangename en comfortabele reiswagen te zijn. Je kan niet anders dan het totaalpakket als ‘sterk' omschrijven. Meer details zijn er in de fotospecial of de technishce fiche.