We hadden Opel's nieuwgeborene al eerder te gast in ons testpark. We hebben dan ook al wat kunnen wennen aan de overdaad designelementen die het ontwerp rijk is. Als je alle visuele stimuli afzonderlijk oplijst - het zwevend dak, de bonte kleurencombinaties, de sikkelvormige plooilijnen, de met chroom gelardeerde uitstulpsels en ga zo maar door - zou je de indruk kunnen krijgen dat het allemaal wat van het goede te veel is. En toch is dat niet zo, verrassend genoeg. De driedeurs ziet er niet alleen origineel uit, maar zit ook duidelijk lekker in zijn vel. Zolang je maar niet overdrijft met de personaliseringsmogelijkheden, want die zijn er te over.
De Adam is met een lengte van 3,69m erg kort, maar met een breedte van 1,72m tegelijk ook uitgesproken breed. Spoorbreedte en wielbasis schelen krap een halve meter en het is dus geen overdrijving dat Opel's jongste een haast vierkante voetafdruk nalaat. Die staat garant voor een gebald en pront voorkomen, maar niet heeft ook zo zijn consequenties op het vlak van praktische inzetbaarheid. Er past slechts 170l in het schattige koffertje en je zal elke gram over een zo maar eventjes 80cm hoge drempel moeten heffen. Klap je de achterbank neer, dan gaat er toch al 484l in (gemeten tot aan de gordellijn).
Bovenop een simpele basisversie biedt Opel drie verschillende thema's aan, met telkens een eigen sfeer. Die heten Jam, Glam en Slam. Ruwweg kan je die omschrijven als gedurfd, stijlvol en sportief. Elk van die thema's kan aangevuld worden met 6 pakketten waarvan er vijf betrekking hebben op de buitenzijde. Elk van die mogelijkheden kan dan weer verder aan je smaak aangepast worden met nog eens vier opties die grotendeels op de binnenzijde slaan. Twaalf koetswerkkleuren, drie extra dakkleuren, 31 designs voor velgen, 6 koetswerkpakketten, 3 stickersets, 6 verschillende kleurinlegstukken voor wielen, extra kleurinzetstukken (dat is dan een derde kleur) voor de grille, de spiegels ... als je hier je gading niet in vindt, ligt dat wellicht vooral aan jezelf.