McLaren is vast van plan potten te breken in het sportwagensegment. Het tekende daarvoor een ambitieus productplan uit, met elk jaar een nieuw model. De 12C hebben we gehad, de erg exotische P1 is in aantocht, en de tijd er tussen wordt geheel volgens schema opgevuld door de dakloze Spider. Technisch is die identiek aan de gesloten 12C en het model pakt weet met exact dezelfde kwaliteiten te overtuigen. Het interieur is best ruim, de ophanging comfortabel en de rijervaring inspanningsloos. Als je dat tenminste wil. De 12C kan op eenvoudig verzoek brutaal en ongetemd voor de dag komen en een sprinttijd van 3,3 tellen of een top van 329km/u neerzetten terwijl de lichtvoetigheid waarmee bochten worden aangesneden weinig ruimte laten voor concentratieverlies.
Wat de Spider onderscheidt is z'n dakconstructie die amper 17 seconden nodig heeft om de bekleding boven je kruin te ruilen voor atmosfeer. Het is niet alleen snel, maar ook slim. Niet alleen omdat je in gesloten toestand 52 liter extra bagage ruimte hebt in de Spider (daar waar het dak wegklapt), maar ook omdat McLaren zo slim was om 2kg extra in de uitlaatlijn te steken. Die oppert daardoor verslavende bastonen. Misschien is dat alleen al de meerprijs van € 23.300 voor een dakloze versie (die bijgevolg voor € 235.500 in de catalogus staat) waard. De prijs van de opties is dan weer gepeperd, maar waar in dit segment is dat niet het geval? Meer beeld is er zoals steeds in de fotospecial.