De 4008 is geen Peugeot in hart en nieren. Net als de Citroën C4 Aircross deelt hij z'n basis met de Mitsubishi ASX, een compacte SUV in het leven geroepen om onder meer de Kia Sportage en Nissan Qashqai het vuur aan de schenen te leggen. Een heuse taak.
De bal ging al eerder aan het rollen met de 4007, die vreemd genoeg hoger op de ladder stond dan onze testwagen en zich door de Outlander van broodnodige onderdelen liet voorzien. Laatstgenoemde mocht trouwens ook als donor fungeren voor de ASX - en dus de 4008 en C4 Aircross - wat het onderstel betreft. Dat werd voor de gelegenheid met 30cm ingekort.
Peugeot laat je de keuze uit twee dieselmotoren: een 1.6 HDi uit eigen huis of eentje met Mitsubishi-genen met 200cc longinhoud en 35pk meer. Wij kozen voor de eerste mogelijkheid. Die is 115pk en 270Nm sterk en goed voor een theoretisch verbruik van 4,9l/100km, gekoppeld aan 129g/km op de CO2-emissieschaal.
Wie prijzen vergelijkt zal gauw merken dat de 4008 meer financiële inspanningen vergt dan zijn Franse of Japanse evenknie. Reken minstens € 28.854 om er eentje in huis te halen. Ons testexemplaar haalt in z'n totaliteit € 34.410 van de rekening en kreeg onder meer navigatie met een achteruitrijcamera (€ 2.300) en een panoramisch dak met dakstangen aangereikt (€ 850). Voor lak met een parelmoereffect hou je best € 660 opzij.