Peugeot is erin geslaagd de 4008 een eigen identiteit aan te meten, ondanks de onderhuidse gelijkenissen met z'n soortgenoten. Dat was met de 4007 wel even anders. En toch kunnen we onze testauto nog steeds als een buitenbeentje catalogiseren binnen het merk, want in lijn met nieuwelingen als de 208 en de onlangs gepresenteerde 308 ligt hij niet. Niet helemaal wat het buitenontwerp betreft, maar nog veel minder als we de woonruimte van naderbij bekijken. Dat is voer voor straks.
Van de 4007 werd de wielbasis en de spoorbreedte overgenomen, maar zoals in de vorige rubriek aangehaald is het onderstel er met 30cm korter op geworden. Voor het koetswerk dan tellen we 4,34m van bumper tot bumper, 1,63m in de breedte zonder spiegels en 1,84m voor de daklijn vanaf de grond gemeten. De bodemvrijheid hangt af van de gekozen motorisatie en bedraagt in dit geval 17,8cm. Met de dieselende 1,8l op de vooras wordt dat 18,2cm.
In de prijs van onze Allure zit het zogeheten Pack Look begrepen, een verzamelnaam voor 18-duims lichtmetaal, verchroomde opstaptredes en elektrisch bediende, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels. Tot de basisuitrusting kunnen we eveneens xenonkoplampen met sproeiers, mistlampen, dubbel getinte ruiten en een reservewiel rekenen. Het thuiskomertje in acht genomen kan je nog 416l in de koffer kwijt, of 1.193l met de in twee ongelijke delen (1/2 - 2/3) neerklapbare achterbank in horizontale positie.