De sportieve tak van het B-segment is stilaan overbevolkt aan het geraken. Voor de klant een goede zaak natuurlijk, want zo is er keuze te over, maar het maakt de vergelijking tussen de verschillende spelers er niet makkelijker op. Tenslotte is er uit het tiental opties geen enkel model (meer) die er met kop en schouders bovenuit steekt. Dat was met de vorige Renault Clio RS wel even anders. Maar je weet hoe het gaat. Marketingteams worden vaak hoger ingeschat dan de paus en finale beslissingen vallen al lang niet meer in het voordeel van de 'echte' autofiel. Reden te meer om de meest recente Clio RS, die aan puurheid heeft ingebonden en zich meer in de mainstream is gaan nestelen, niet tot grote overwinnaar in zijn onderdeel te bombarderen. En da's dubbel jammer voor de Fransen, want ook de Peugeot 208 GTI kon de hooggespannen verwachtingen niet helemaal inlossen.
Cupra
Een reden te meer dus voor Seat om nog steeds mee te dingen in de strijd. Het merk koos bovendien een ideaal moment om de lijsttrekker, met de samentrekking van Cup en Racing achter de typeaanduiding (niet te verwarren met de 150pk sterke FR of Formula Racing), net als de rest van de Ibiza-familie in een fris badje onder te dompelen. En dat leverde niet enkel visuele aanpassingen op. Het vermogen blijft met 180pk onveranderd ten opzichte van vroeger, maar de prestaties gingen er wel lichtjes op vooruit.
Enkel met DSG
Z'n 1.4 benzinemotor wordt nog steeds aangevuurd door een compressor en turbo en is steevast aan een DSG-zeventrapsautomaat gekoppeld. Met schakellepels achter het stuur weliswaar, maar puristen verleiden zit er dus al niet in. De automatische versnellingsbak is trouwens slechts een deel van de oorzaak. Hij is de uwe vanaf € 22.595 en stelt zich daarbij bijna € 1.000 goedkoper op dan de nauw verwante Polo GTI met dezelfde krachtbron. De term goedkoop nemen we echter niet in de mond.