Aangezien de Ibiza-familie vorig jaar in de vernieuwing werd gestoken, liet men ook de snelle Cupra niet ongemoeid. En het zal wellicht de snelste van z'n generatie blijven, want van een Bocanegra is geen sprake meer. Onder de kap ligt nog steeds een dubbel drukgevoede 1,4l benzine die 180pk en 250Nm trekkracht naar de voorwielen jaagt, zonder uitzondering via een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De DSG 7 laat zich liever manueel bedienen om het motorpotentieel optimaal uit te spelen, maar in de file of bij een gemoedelijke rijstijl komt de bak als automaat evengoed tot z'n recht.
Sinds de facelift is het verplichte spurtnummer iets sneller achter de rug, na 6,9 tellen, en de Cupra houdt het voortaan ook net iets langer vol, tot 228km/u. Intussen zakte het normverbruik met enkele punten, tot 5,9l/100km (139g/km CO2). Waar elektronica allemaal niet goed voor is. Vlijmscherp sturen doet hij nog steeds niet, en de koets blijft ook duidelijk onderstuurd (een elektronische sper biedt weerwerk via de remmen), maar iedereen met een rijbewijs kan er mee gassen. Ook met de vlam in de pijp, en met kleine baantjes in het voorruitzicht.
Aan binnen- en buitenzijde blijft de Cupra een bescheiden nummertje. Op een diffuser en een trapeziumvormige sierstuk voor de uitlaatpijpjes na, valt er weinig op aan te merken. Dat hij op 17-duimers ligt kan ook al even niet meer onder de noemer 'opvallend' worden geklasseerd. Neem vervolgens plaats achter het stuur en je zou al helemaal niet meer vermoeden dat er 180 trappelende paarden in de schuur staan te wachten. Veel plastic, een hier en daar matige afwerking en goedkoop uitziende zetels doen hem daarin geen goed. Maar ergonomisch gezien is er weinig mis en het sportstuur ligt goed in de hand. Dat vinden we dan ook net even belangrijker.