Vanzelfsprekend profiteert de GTI van alle vooruitgang die werd geboekt op de reguliere modellen waarop dezelfde naam kleeft. Ook hier is dus sprake van een meer rigide en tegelijk lichtere structuur. De metalen veiligheidskooi wordt aangevuld met driepuntsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen, Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes en een collectie van zes airbags (frontaal, lateraal en gordijn).
Daarnaast is er nog een flinke hoeveelheid technologie aanwezig. Die is er grotendeels op gericht een ongeluk te vermijden. Er zijn optiepakketten die die onder meer adaptieve bochtenverlichting, een rijstrookassistent of een camera die verkeersborden leest inhouden.
Standaard doet VW vooral beroep op een uitgebreide stabiliteitscontrolemodule. Die omvat vertrekhulp voor hellingen, ABS en antidoorslipregeling, en een remkrachtverdeler met onder- en overstuurcompensatie. Een hele hoop zaken die ervoor zorgen dat de Golf zich zonder drama in de richting beweegt die het stuur aangeeft. De stabiliteitscontrole kent twee standen, waarbij de tweede een tikkeltje meer tolerant is dan de eerste. Uit kan het systeem niet en dat vinden we nog steeds een must voor elk auto (want ook daarmee kan je in de winter al eens in een volgesneeuwde goot staan), maar al helemaal voor een auto die wat sportievere ambities heeft. Vandaar ook dat dit exemplaar het ondanks een identieke veiligheidsuitrusting met enkele procenten minder moet stellen.
Invoerder D'Ieteren monteert op elke uitvoering Front Assist - een systeem met radar onderin de voorbumper dat desnoods zelf de rem intrapt als de afstand met de voorligger kritisch wordt - en uiteraard is deze krachtige variant daarop geen uitzondering.