Opel is één van de weinige constructeurs die al begrepen heeft dat het woord 'klein' in 'kleine stadswagen' niet noodzakelijk hoeft te staan voor spartaans, sober, summier of enig ander s-woord dat duidt op een totaal gebrek aan eigenheid of comfort. Succesverhalen zoals de Mini of Fiat 500 drukken de concurrentie namelijk met hun neus op de feiten: mensen die om wat voor reden dan ook kiezen voor een compacte wagen, durven zich even goed - en steeds vaker trouwens - te verliezen in het heerlijk eindeloze aanbod accessoires, opsmukmogelijkheden en tirlantijntjes. Opel's tot in het absurde personaliseerbare Adam speelt handig op deze trend in, maar de Duitsers hebben ook brood gezien in een compacte doch niettemin van oren en poten voorziene suv. Die op zijn beurt met een al even indrukwekkende optiecataloog voor de dag komt.
Met de Mokka verwelkomde het snelgroeiende segment der compacte suv's haar eerste, en voorlopig enige Duitse lid. Opnieuw goed bekeken dus, want sinds zijn lancering eind 2012 staan er vandaag al vijf nullen achter het aantal bestelde exemplaren. Nochtans is de Mokka geen koopje; de prijsvork begint bijvoorbeeld bij een stevige € 17.490. Daarvoor serveert het bedrijf een 115pk sterke 1.6 benzine die alleen met voorwielaandrijving te krijgen valt. Hogerop bij dezelfde brandstoftabel vinden we een 1.4 turbo met 140pk. Meteen al voor € 20.390, nog steeds zonder vierwielaandrijving maar wel al in het hogere afwerkingsniveau Enjoy. Leg je € 22.390 op tafel, dan kan de achtertrein wel mee in de aandrijving worden betrokken. Dieselen kan alleen met een 1.7 CDTI in de versies Enjoy of Cosmo, al dan niet met vierwielaandrijving. Van die zelfontbrander waren we eerder al niet erg onder de indruk, dus nemen we voor deze gelegenheid de Mokka mee naar buiten met de 1.4 turbobenzine onder de kap en 4x4 badge op de poep.