Suv's mogen aanvankelijk dan wel als een voorbijgaand modeverschijnsel omschreven zijn, ondertussen slibben de wegen er van dicht. En dat verschijnsel is al lang genoeg aan de gang om meer dan een prominente vermelding op te leveren in de annalen van de autogeschiedenis. Van een afkalving van die expansie is bovendien nog geen sprake: vandaag is het de beurt aan de compacte suv om de markt te veroveren. Dergelijke vierwielers profiteren mee van de drang tot personalisatie die in het segment van stadswagentjes heerst en de huidige fiscaliteit die lage emissies tot een prioriteit heeft gemaakt. Opel kwam met de Mokka als eerste Duitse constructeur het jonge segment vervoegen, en wrijft zich nu al in de handen bij het natellen van het orderboek.
Onder de kap kan je kiezen voor een atmosferische 1.6 benzine, de nog altijd bij de pinken zijnde 1.7 CDTI of een modernere 1.4 turbobenzine. Het is die laatste die (optioneel) alle vier de wielen van onze testwagen van de nodige kracht voorziet om, als je alle zeilen bijzet, een topsnelheid van 186km/u te bereiken en de honderdspurt af te werken in net geen tien seconden. Ofschoon de Mokka niet van de lichtste is, blijft het normverbruik van 6,4l/100km steeds in het vizier en is de CO2 uitstoot van 149g/km voor een vierwielaangedreven benzineslurper best respectabel.
Wat het uiterlijk ook mag suggereren: het succes in de showroom verdient de kleine Opel natuurlijk niet door zijn terreinwaardigheid. Wel door zijn agressieve aanblik, aanvaardbare binnenruimte en uitgebreide personaliseringsmogelijkheden. Zowel de drie uitrustingsniveaus als de optielijst laten toe naar hartenlust kleuren en accenten te combineren. Het blijft gelukkig niet alleen bij esthetische zaken, ook handigheidjes zoals Opel's FlexFix fietsendrager zijn beschikbaar en het arsenaal veiligheidssystemen is zonder meer indrukwekkend. De Duitsers monteren maar liefst acht plofkussens op alle versies, kun je nagaan. Al heeft alles zijn prijs natuurlijk: instappen kan vanaf € 17.490 en deze 1.4 turbo 4x4 moet € 22.390 kosten zonder opties en in het laagste uitrustingsniveau. Onze testwagen in de Cosmo-uitvoering en voorzien van Opel Eye, leder, navigatie en metaalkleur flirt al gauw met de som van € 30.000. Bekijk gerust alle details in de fotospecial, en oordeel zelf of die forse prijs terecht is of niet.