Vijfenzeventig jaar. Zo lang al bouwt Jaguar sportwagens. En het merk is er als de kippen bij om onze neus erin te wrijven. Met recht, want de Britse onderneming creëerde al pareltjes. En doet dat zo maar eventjes de helft langer dan Porsche, om maar wat te zeggen. Dat gezegd zijnde, heeft het bedrijf de pootjes de afgelopen decennia wel laten hangen en z'n aandeel in het sportwagensegment grotendeels prijsgegeven. Akkoord, er is nog steeds de XK, maar die leunt vooral in z'n meer dociele versies, eerder aan tegen een GT dan een volbloed ‘driver's car'. Tijd om daar iets aan te doen.
Speculaties over een nieuwe compacte sportwagen bestaan al langer dan deze site (en dat wil heel wat zeggen), maar nu is het eindelijk zo ver. Met nieuw Indisch geld is Jaguars langverwachte tweezitter eindelijk een feit. Het lijkt er ook meteen op dat het denkwerk van de Britten vruchten afwerpt. De positionering is alvast erg strategisch. Er zijn twee motoren - een 3.0 V6 in twee vermogensversies en een 5.0 V8, allen met compressor - met een pk-arsenaal van 340 over 380 naar 495pk. Voldoende om aan de poten van de gevestigde waarden te zagen. En dat is de prijs ook. De instapper (meteen onze testwagen voor deze uitgebreide kennismaking) is er immers vanaf € 75.300. Wil je uit identiek dezelfde motor 40pk extra laten kittelen dan kost dat zo maar eventjes € 11.600 extra. In de prijs zit natuurlijk ook meeruitrusting, maar het blijft een erg ‘Duitse' praktijk. De topper piekt dan weer op € 102.500. Jaguar noemt de verschillende uitvoeringen achtereenvolgend F-Type, F-Type S en F-Type V8 S. Een achttrapsautomaat is er voor alle versies.
Met een standaarduitrusting die onder meer een Alcantara/ledercombinatie voor het interieur, 18-duims lichtmetaal en een aanraakscherm voor de bediening van de boordelektronica omvat, hoeft niemand zich bedrogen te voelen. De optielijst is - zoals dat tegenwoordig hoort - uitgebreid en biedt behoorlijk wat ruimte voor personalisering. Van alles van velgen (tot 20") over leder tot remzadels. Een kleine greep uit de extra's op de testwagen: 19" propellor velg (€ 1.550), actieve sportuitlaat (€ 1.780), klimaatpack (zetelverwarming, voorruitverwarming, stuurverwarming, klimaatregeling met twee zones - € 1.410)... Dat lijkt overigens pittiger dan het is. Ga je aan het shoppen bij andere gevestigde waarden, zoals het eerder in deze rubriek vermeldde merk, dan wordt je steevast van meer centen beroofd.