Al 75 jaar lang bouwt Jaguar sportwagens. Maar met een XK die zich meer gedraagt als een Gran Turismo, lieten de Britten de echte puristen op hun honger zitten. De F-Type belooft daar vanaf € 75.300 verandering in te brengen. Met een 3.0 V6 die 340pk (zoals onze tester) of 380pk opwekt en een V8 die op amper 5pk van de 500-grens strandt en z'n prijs al aangedikt ziet tot € 102.500.
Zowel aan de binnen- als aan de buitenkant kiest Jaguar voor een klassiek recept, maar blijven de verwijzingen naar het verleden beperkt tot erg subtiele hinten. Daarom ontpopt de F-Type zich tot een schoonheid die enerzijds bij de tijd is en anderzijds alle troeven in handen heeft om het in de toekomst tot klassieker te schoppen.
Interieur en koffer hadden ruimer mogen zijn, en als we echt gaan muggenziften dan kan de materiaalkeuze op een enkele plaats ook nog beter, maar achter het stuur zou je de F-Type alles vergeven. Niet omwille van z'n acceleratietijd van 5,3 seconden of z'n top van 260km/u. Zelfs niet omwille van z'n aardige verbruikscijfer van 9,0l/100km (209gr CO2), maar omwille van z'n levendige stuurgedrag en z'n communicatieve en tegelijk comfortabele demping. En dan is er nog de klank van het actieve uitlaatsysteem - de enige optie die je gewoon niet links mag laten liggen. Meer beeld vind je in de fotospecial.