Na het aan de tand voelen van de nieuwe VW Golf, Audi A3 en Skoda Octavia, weten we op voorhand waaraan we ons kunnen verwachten. Want hoewel de merken graag van de daken schreeuwen dat 'hun' creatie op de één of andere manier toch uitblinkt inzake dynamiek (of een andere marketingterm die toepasselijk lijkt), beseffen we donders goed dat onder de anders gewelfde koetswerken dezelfde basis schuilt. Verschillen laten zich weliswaar opmerken in het totaalgewicht en de afmetingen van de wagens onderling, maar de rij-ervaring hoort gelijkaardig te zijn. En verrassing ... dat is ze ook. Niet dat we dat op zich een slechte zaak vinden, maar als een bruisende speler kunnen we deze Leon SC moeilijk omschrijven.
De stuurbekrachtiging verloopt elektromechanisch en past zich aan de gereden snelheid aan. In tegenstelling tot een meer brandstofverslindend systeem (ongeveer 0,1l/100km extra) missen we enige communicatie met de aangedreven voorwielen. Niets nieuws onder de zon dus, want tegenwoordig wordt het alsmaar moeilijker om een moderne auto te vinden die wél vrijuit met de bestuurder praat. Anderzijds gedraagt de Leon SC zich als een comfortabel beestje, met een verplichte neiging naar onderstuur en geholpen door alerte rijhulpsystemen om eventuele fouten met de mantel der liefde te bedekken.
Vooraan steunt de Leon op veerpoten van McPhersons, terwijl deze 2.0 TDI ook op een onafhankelijke achterophanging kan tellen in plaats van op een simpele torsie-as. Dat geldt voor alle Leons met 150pk en meer. Het in onze Spanjaard geïnstalleerde systeem is superieur aan de vervormbare dwarstraverse van de lagere reeksen en komt vooral op een pokdalige ondergrond en met passagiers op de achterbank van pas. Niet dat we allemaal het verschil opmerken, maar het blijft evenwel jammer dat Seat - net als VW voor de Golf en Audi voor de A3 - de betere opstelling niet standaard op alle vermogensversies aanbiedt.
Een regelbare demping vonden we niet terug op ons testexemplaar, maar is wel voorhanden. Verder valt er eigenlijk weinig over het rijgedrag te vertellen. De tweeliter turbodiesel reageert zoals in de VW Golf of Audi A3. Hij presteert ruim voldoende, met een sprintje naar 100 in 8,4 tellen en een top van 211km/u, maar wekt hoegenaamd geen sensaties op. En de DSG-automaat is nog steeds een prima schakelhulp.