De Leon gaat al mee sinds 1999. Sindsdien zijn er zowat 1,2 miljoen exemplaren van verkocht en blijft de teller doorlopen. Ook in 2013, want de Volkswagen-groep heeft z'n schaapjes op het droge en niet in het minst door de basis en motoren van de laatst geboren Golf kwistig in het rond te zwieren. Generatie drie van de Leon is één van de ontvangers - net zoals de Skoda Octavia, de Audi A3 en nog velen die zullen volgen - waardoor we de verwachtingen van onze testrit op zekerheid hebben ingesteld.
In plaats van de vijfdeurs laten we liever de vorige maand onthulde driedeurs op je los. Die heet eigenlijk Sport Coupé, maar daar valt verder niet veel over te vertellen. Behalve misschien dat hij op een 3,5cm kortere bodemplaat rust en zich in theorie dus als een iets vinniger baasje gedraagt.
Voor een Leon SC mag je vanaf juni naar de verdeler hollen. Met minstens € 15.490 in de zakken, want dat is de enige prijs die Seat voorlopig over de lippen krijgt. Als tegenprestatie schroeven de werkers dan een gloednieuw exemplaar in elkaar, met een 1.2 TSI aan boord en 86pk in de aanslag. Je laat dan de minst gespierde Leon uit de toonzaal rollen.
Een 1.2 TSI met 105pk behoort eveneens tot de mogelijkheden, net als een 1.4 TSI die 122 of 140pk op de vooras loslaat. Als voorlopige hekkensluiter bij de benzinemotoren wordt de 180pk sterke 1.8 TSI vermogensgewijs enkel door de meest potente van twee zelfontbranders voorbijgestoken. Dat is ook een tweeliter, maar dan met 184 dieselpaarden. Wij doen het deze keer met 34pk minder - een 90 of 105pk opwekkende 1.6 TDI laten we voor een andere keer - en dragen een deel van het werk over aan de automatische zesbak met dubbele koppeling. De natuur wordt er wel een beetje door gestraft, met een iets hoger gemiddelde van 4,4l/100km en 117g/km CO2, of respectievelijk 0,3 en 11 eenheden meer dan de handgschakelde versie doet uitschijnen.