Je kan de reguliere Astra niet meteen verdenken van een overdosis extraversie, en toch staat de huidige optisch nog steeds aardig zijn mannetje in één van de meest belangrijke en esthetisch volatiele segmenten die er zijn. Deze generatie zag in 2009 het levenslicht en kwam aanvankelijk alleen als vijfdeurs op de markt. Een jaar later kreeg deze het gezelschap van een break, om in 2011 ook een driedeurs aan het gamma toegevoegd te zien. Als je het aan Opel vraagt is die GTC een coupé, maar dat etiket probeert elke constructeur aan élke nieuwe wagen te nieten tegenwoordig ... dus laten we het daar verder vooral niet meer over hebben, kwestie van hen niet nog wat aan te moedigen. De GTC is een interessant model, in die zin dat het koetswerk weinig gemeen heeft met de vijfdeurs en toch overduidelijk in de Astra-familie thuishoort. Opel beperkte zich niet tot het betere botoxwerk alleen, want de make-over brigade nam evengoed de moeite om ook het onderstel flink op te waarderen, door een aangepaste voor- en achtertrein onder deze sportievere variant te schroeven. Allemaal aanpassingen waar ook de OPC zijn voordeel mee doet.
Parkeer beide naast elkaar en de OPC valt slechts in de details van de GTC te onderscheiden. De vergelijking tussen een gemiddelde en gevorderde bodybuilder is beter op zijn plaats dan tussen een bodybuilder en een autojournalist, zullen we maar zeggen. Daar waar de GTC met z'n 19" velgen nog met veel lege ruimte tussen velg en rem door het leven moet, heeft de OPC meer geluk. De negentienduimers zijn nu standaard - op onze testwagen zitten knoerten van 20'' trouwens - en de Brembo remmen met vooraan een diameter van 355mm vullen eerstgenoemden mooi uit. De grote wielen op hun beurt zijn nodig om de gigantische wielkasten uit te vullen en de aandacht wat weg te trekken van de forse poep.
Want alhoewel de GTC en OPC een stuk dynamischer ogen dan hun doordeweekse broer, het éénvolume-concept bleef overeind. Kijk maar naar de geringe hoek tussen motorkap en voorruit, maar ook naar hoge heupen achteraan. Ook wat de afmetingen betreft blijven ze allemaal dicht bij elkaar in de buurt: de OPC is 4,46m lang en 1,84m breed, met een spoorbreedte van 1,58m voor- en achteraan. De wielbasis bedraagt 2,69m, amper een centimetertje meer dan bij de vijfdeurs. Dat is allemaal prima, temeer daar ook de kwaliteiten inzake interieur van de conventionele hatchback worden overgenomen. Meer daarover in de volgende rubriek.