Enig eerbied is gepast, want in deze test hebben we het over de krachtigste Opel Astra ooit. Net zoals er van de grotere Insignia en de kleinere Corsa performante alfamannetjes werden uitgebracht, mocht het Opel Performance Center (OPC) haar sportieve kijk op de wereld andermaal toelichten middels een opgezette variant van Opel's in 2009 vernieuwde hatchback. En omdat dergelijke hot hatches doorgaans feller worden gesmaakt navenant de sterkte van de kruiding die aan het basisgerecht werd toegevoegd, ging OPC ook dit keer weer erg ver in haar sleutelwerk.
Al speelden de Duitsers wel een beetje vals. Niet de op elke straathoek geparkeerde vijfdeurs hatchback of de wat minder voor de hand liggende vierdeurs sedan werd gebruikt als donorwagen, maar wel de driedeurs - de in juli 2011 voorgestelde Astra GTC. En dat is met een volledig hertekend koetswerk, aangepaste achtertrein en een specifieke, op rijdynamiek toegespitste HiPerstrut voorophanging op zich al een flink opgewerkte variant binnen het gamma. Daaraan voegde OPC niet alleen bijgevijld plaatwerk, flitsender lichtmetaal en de obligate badges toe, maar ook een herwerking van het geblazen tweeliterblok uit de Insignia OPC (maar dan krachtiger en zuiniger).
280pk en 400Nm zijn de cijfers die bij de krachtbron horen, dewelke garant staat voor een top van 250km/u en een honderdspurt in 6 seconden. De CO2 uitstoot bedraagt 189g/km en het opgegeven verbruik is 8,1l/100km, maar beide waarden zijn voor de aspirant-koper wellicht even belangrijk als dat ze in de praktijk benaderbaar zijn. Niet dus. Verder heeft de Über-Astra standaard recht op een verlaagd en instelbaar sportchassis, Brembo remmen en meer van dat leuks. De standaarduitrusting is vrij compleet, al laat de optielijst nog heel wat ruimte open voor verdere personaliseringsmogelijkheden. In België kom je met € 30.950 toe als je de Astra OPC op je oprit wil parkeren. Hoe dat er dan uit zou zien kan je alvast nagaan in onze fotospecial.