Dat de RAV4 zich telkens er een generatiewissel plaatsvindt, schikt naar de tijdsgeest, is wel duidelijk. Zo verdween al het reservewiel op de kofferklep, de vierwielaandrijving (als standaarduitrusting op alle modellen), de driedeursvariant en nu ook de naar rechts scharnierende kofferklep. En het dient gezegd dat een conventionele achterklep alleen maar voordelen heeft in een land waar de stoep ook meestal rechts is. En nu zeker, omdat de laadopening nooit groter was dan voorheen. Het koffervolume zelf wijzigt niet erg veel. Dat bedraagt minimaal 547l, wat een verbetering is van 30l. De maximale laadcapaciteit tikt nu af op 1.746l.
Hoewel het aan het laadvolume niet te merken is, werd de RAV4 wel groter. En geen klein beetje; in de lengte kwam er 20,5cm bij. Tegelijk werd de creatie 3cm breder en 2,5cm minder hoog, waardoor z'n proporties weer meer afstand nemen van die van een traditionele terreinwagen.
Het lijnenspel heeft weinig gemeen met z'n voorganger. Toyota injecteert erg duidelijk de stijltaal van de nieuwe Auris, wat z'n gladde snuit is aan te zien. Modern, maar niet erg karaktervol, terwijl de hoekige lijnen van de achterpartij vanuit dat gezichtsveld wel voor een robuuste houding zorgen.