De Toyota RAV4 is één van de pioniers van het segment. Maar net zoals die in 1994 aan de bakermat van het marktdeel stond, moet die natuurlijk evolueren om te overleven. En dat doet deze nieuweling, die wat lager, breder en tegelijk 20cm langer is dan voorheen, om te eindigen met en silhouet dat dichter aanleunt bij dat van een crossover dan bij een conventionele terreinwagen. Keuze is er uit een 2-liter benzine, een 2-liter D-4D die als enige met voorwielaandrijving te krijgen is, en de 2,2l grote dieselcentrale die 150pk en 340Nm opwekt. Traditionele motoren dus, die wel uitpakken met scherpe verbruikswaarden (5,6l/100km) maar die de downsizing-trend van het moment negeren. De prijsvork gaat van € 26.570 tot € 31.510 voor de variant in de foto's.
De koffer -nu toegankelijk via een conventionele kofferklep- is met 547l slechts 30l groter dan voorheen, maar de met 10cm toegenomen wielbasis maakt het verschil vooral voor de achterpassagiers. Het is daar haast zo comfortabel zitten als voorin. Daar is het vooral de originele vormgeving van de boordplank en de uitstekend materiaalkeuze die we onthouden.
Terwijl de Toyota correct maar niet uitzonderlijk presteert, zorgen een nieuwe ophanging en integraalaandrijving - beiden duidelijk fijner afgesteld dan voorheen - wel voor een gezonde dosis rijpret.