De Leaf deed 11,5 seconden over een sprint naar 100km/u en was elektronisch begrensd op 144km/u. Gegevens die hetzelfde blijven, ook al is de aandrijflijn nu 30% meer compact en 32kg lichter geworden, onder meer de laadeenheid te verhuizen naar de motorkap en een update te doen aan de batterijen. Dat het rijbereik er ook op vooruit ging heeft heel wat met sofwareaanpassingen te maken. Onder meer de sturing van de remenergierecuperatie werd aangepast, terwijl het systeem ook technisch onder handen werd genomen. Tenslotte werd ook bij de weerstand van de aandrijflijn (de asynchrone elektromotor met 109pk en 254Nm en de bijhorende reductieverhouding) vooruitgang geboekt. Omdat Nissan de prestatiecijfers gewoon gelijk houdt, zwelt het rijbereik van 175 naar 199km. In theorie, tenminste. In de praktijk zijn het de twee topuitvoeringen die de eerste editie van het model op afstand (letterlijk) rijden. Die zijn immers voorzien van een warmtepomp die tot 70% minder energie verkwanseld aan de opwarming of afkoeling van inzittenden en in reële rijomstandigheden kostbare kilometers extra uit elke opgeslagen kW perst.
Nissan profiteerde ook van de verhuis van de productie naar Europa voor de introducite van een meer Europese afstelling. Het onderstel met een erg conventionele McPherson voortrein (aangedreven) en een semistarre achteras heeft nu een specifieke veer/demperset, terwijl twee van de drie versies op 17-duimers in plaats van 16-duimsvelgen rondbollen. Het geheel is strakker dan de wel erg zachte afstelling van voorheen, maar gelukkig zocht het merk geen extremen op. De Leaf hoort nog steeds tot de meest comfortabele wagens uit het segment en gebruikt gretig de beschikbare veerweg voor het absorberen van putten en bulten. Gelukkig maar, want dat karakter schept samen met de nagenoeg afwezige aandrijfgeluiden voor een ontspannen sfeer van welbehagen. Een gevoel dat wel eens verslavend zou kunnen zijn.
Het echte rijbereik blijft een heikel punt, ook al pendelt statistisch gezien bijna niemand in Europa meer dan 60km op dagelijkse basis. Iets wat de Leaf met de ogen dicht kan. En het dubbele halen is evenmin een probleem, zelfs als je regelmatig de onmiddellijk beschikbare trekkracht van de elektromotor wil aanspreken. Wil je verder, dan moet je onvermijdelijk rekening houden met de beperkingen. Gelukkig is de Leaf niet zo kieskeurig als het op laadpunten aankomt. Elk stopcontact volstaat. En een 32A snellader die voor geen € 1.000 bij je thuis wordt geinstalleerd (onder voorbehoud van goedkeuring van je elektrische installatie) halveert de gebruikelijke laadtijd tot 4 uur.