Nissan was met de Leaf eigenlijk de eerste constructeur om een bruikbare auto uit de middenklasse met uitsluitend elektrische aandrijving aan te bieden. Met een rijbereik van 175km en een laadtijd aan een normaal stopcontact van 8 uur. Maar helaas ook met een prijskaartje van bijna € 40.000. Toch zijn er de afgelopen jaren in ons land een vijfhondertal van verkocht, en neigt de teller internationaal naar zo'n 60.000 eenheden. Cijfers die de Leaf helemaal bovenaan z'n nog relatief onbevolkte segment plaatsen. Alliantiepartner Renault heeft de Zoe klaar, waarvan we u slechts enkele weken geleden een detailtest serveerden, en nu achten de Japanners de tijd rijp voor een opgefriste versie van de Leaf. Die wordt voortaan in het Britse Sunderland gebouwd, en onderging meteen een 100-tal aanpassingen, die we u in de volgende rubrieken wat nader uit de doeken doen.
Waar we meteen de tanden in zetten, is de nieuwe prijsstructuur. Voortaan bestaat de Leaf in drie uitrustingsversies die op papier allemaal 199km ver geraken (volgens de nieuwe Europese gemengde cyclus), maar waarvan de twee hoogste onder meer recht hebben op een airco en geluidsinstallatie die het reële rijbereik een handje helpen. Koop je een exemplaar dan kosten de versies respectievelijk € 29.890, € 32.890 of € 35.290. Pittig detail is dat zelfs de duurste telg nu minder kost dan de enige variant volgens het oude prijsstelsel, hoewel ze allen beter zijn uitgerust. Onder meer een Bose geluidsinstallatie, 17-duimers en leder (voorheen niet verkrijgbaar) zitten op de gammatopper. Zoals voorheen zit de batterij gewoon mee in de prijs, wat bij nagenoeg geen enkele andere elektrische auto het geval is.
Een nieuwe, tweede formule, sluit beter aan bij de formules van de concurrentie. Daarbij kosten de Visia, Acenta en Tekna achtereenvolgens € 23.990, € 26.990 en € 29.390 en wordt de batterij apart verhuurd. Je betaalt daarvoor minimaal € 79 / maand en maximaal € 142 afhankelijk van de looptijd van het contract (36, 24 of 12 maand) en de jaarlijkse kilometerverwachting (van 12.500km tot 25.000km). Zoals steeds wordt je bestraft als je meer rijdt, maar in tegenstelling tot de Zoe van alliantiepartner Renault, moet je niet extra betalen als je de batterij aan de snellader legt (die 80% rijbereik garandeert op 30 minuten tijd).
De fiscale voordelen zijn in ons land pover, maar niet onbestaande. Zo kan je in Wallonië nog tot het einde van het jaar een tussenkomst van € 2.500 krijgen, terwijl in alle deelgebieden de aftrekbaarheid voor de bedrijven 120% bedraagt. In Vlaanderen moet op de voertuigen geen rijtaks betaald worden en is het voordeel alle aard (voor wie een Leaf als bedrijfswagen krijgt) het wettelijke minimum.