Nissan wil z'n elektrische Leaf, die in ons land al zo'n 500 kopers vond, een nieuwe start geven. En dat is voor één keer geen opgeklopte slappe brij van de marketingafdeling - er zijn wel degelijk een hoop aanpassingen. Zo zijn er nu drie versies (vanaf € 29.980 tot € 35.290 met inbegrip van de batterij) die de uitrusting en stijl spekken en waarvan zelfs de duurste nog goedkoper is dan de enige beschikbare editie van voorheen. De batterij apart huren kan nu ook (vanaf € 79/maand) en doet de prijs nog eens met haast € 6.000 krimpen.
Tegelijk werd de auto op zo'n 100 punten bijgespijkerd. Vooral onderhuids, maar wat telt is het effect. Het theoretische rijbereik van de Leaf is gegroeid van 175 naar 199km, de koffer is 40 liter groter, de beenruimte achteraan groeide met 53mm, er is voortaan een meer op de Europese klant afgestemd zwart interieur, leder en 17-duimers doen hun intrede en de ophanging en stuurinrichting werden wat stugger. Bij dat laatste is gelukkig niet overdreven - comfort wordt nog steeds met een grote C geschreven.
De conclusie is dan dat de Leaf goedkoper wordt, verder kan rijden, meer ruimte en uitrusting biedt en beter beantwoordt aan de Europese smaak. Het gebrek aan steunmaatregelen en het nog eerder beperkte aanbod publieke laadpalen is een spijtige zaak, maar het model kreeg er in elk geval een hoop verkoopsargumenten bij.