Dat de term GTI in combinatie met een compacte Peugeot bij autoliefhebbers spontaan de speekselklieren activeert, hebben we zelfs vandaag de dag nog steeds te danken aan de 205. Die legde - met eer die terzake ook uit dient te gaan naar de Golf - de basis voor het segment van de potige hatchbacks. Nochtans was de eerste auto met GTI op de kofferklep een grote Citroën, en waren er ook voor de snelle VW en Peugeot ten tonele verschenen opgepepte versies van gewone wagens. Gordini’s van Renault of Rally’s van Simca, om binnen de landsgrenzen te blijven. Die vereisten echter vaker dan het label ‘toegankelijk’ verantwoordde interventies van de gebruiker en echt verpletterend was het eindresultaat niet. Tot de GTI’s, die prestaties die aan de poten van de sportwagens van hun tijd kwamen zagen, alles echt een kwestie van het invullen van de juiste bestelbon maakten. Daar komt ook nog eens bij dat de 205 botweg een bom rijplezier bood. Daarop volgende generaties hebben het steeds moeilijker gehad om in die voetsporen te treden.
Voor deze 208 GTI zijn de verwachtingen alvast hooggespannen. Het basisrecept - compacter en lichter dan de ronduit obese 207 - geven alvast hoop. Maar erg goedkoop is de nieuweling dan weer niet. Hij kost minimaal € 23.350, wat bijna € 3.000 meer is dan de andere nieuwkomer in de arena - de Ford Fiesta ST, al blijft die natuurlijk steken op 180pk, terwijl de GTI uit z’n drukgevoede 1.6l 200 paarden tevoorschijn tovert.
Geef commentaar
comments by Disqus