Het is in elk geval een goede zaak dat de 208 zich op elk meetbaar vlak zich wat bescheidener opstelt dan z'n voorganger. Zo blijft de lengte net onder 4 meter en is ook het gewicht gevoelig teruggedrongen. Er verdween zo maar eventjes 160kg. Geesten die de 207 absoluut moest verdrijven. Het uiterlijk - met uiteraard dat van de driedeurs 208 als basis - is natuurlijk ook bijgekruid. Daarbij is niet alleen sportiviteit in de mix gedraaid. De GTI is no ook ‘chic'. Peugeot wil ons zelfs doen geloven dat de 205 GTI dat ook al was, maar zo seniel zijn we ook weer niet.
Druipen van sportiviteit doet de 208 GTI dus niet aan de buitenzijde, ook al zijn er heel wat details - grote en kleine - aangepast. Denk onder meer aan de specifieke grille, het GTI-logo achter de zijruiten, de wel erg subtiele rode band in de luchthapper onder de radiatorgrille en natuurlijk de koplampen. Die kregen een eigen, hoekiger invulling die de GTI alleen moet delen met de XY-uitvoering. Sterker nog, eigenlijk deelt de GTI nagenoeg alle opsmuk met de 208 voor op luxe beluste stads-yuppies (we volgen even de doelgroep zoals die door het merk is afgelijnd), met inbegrip van de in de lak gezette wielkastverbreders.
De 17-duimers en de uitlaatlijn met dubbel spruitstuk zijn dan weer wel specifiek, maar ze werpen onvoldoende gewicht in de schaal om die te doen uitslaan richting sportiviteit. Neen, de 208 GTI is erg subtiel. En dat mag.