Verschillende versies van de 208 zijn al in onze testrubriek gepasseerd, en er doet er binnenkort nog één z'n intrede als duurtester. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat je er bovengemiddeld veel stuurpret uit kan halen. Kleiner en lichter dan de 207, lijken ze gebouwd met een gezonde dosis Frans chauvinisme. En het werkt, want er gingen er al meer dan 300.000 over de toonbank.
Met deze nieuwe GTI wil Peugeot weer aankopen bij de 205 die meehielp om het label legendarisch te maken. En terwijl de 1.6l turbomotor in ruil voor een (opgegeven) verbruiksgemiddelde van amper 5,9l/100km (139gr/CO2/km) een sprinttijd van 6,8 seconden en een top van 230km/u neerzet, is hij geen voer voor de liefhebbers van onversneden rijplezier. Ook deze constructeur heeft - ondanks moderne veiligheidsvoorzieningen - niet meer de wil of durf om een beetje een smijtgrage auto te bouwen. Eentje die goed schakelt, remt en voorspelbaar stuurt, is het ook maar dat helpt je hartslag niet omhoog.
Het siert Peugeot evenwel dat te veel stuurweerstand of een te onverzettelijke ophanging (die eigenlijk alleen een psychologisch effect hebben en in reële rijomstandigheden helemaal niets bijdragen) gemeden worden. De Fransen doen het evenwel om de 208 GTI licht verteerbaar te maken. Daarom is het uiterlijk - met tal van subtiele wijzigingen - ook best discreet. Nochtans zijn de verschillen aan in- en exterieur best geslaagd. Het is evenwel duidelijk dat het sportieve imago de hand moest geven aan luxe. Meegaan met de tijd heet dat. De prijs evolueerde ook mee. De 208 GTI gaat nu vanaf € 23.350 over de toonbank. Bekijk 'm in de fotospecial.