Ontmoet de nieuwe superbreak uit de Audi-fabriek. Het vervolg op het model uit 2008, met geen 10 maar 8 cilinders om mee te brullen. Weliswaar bijgestaan door 2 turbo's, vierwielaandrijving en een grote koffer. De ideale wintersportwagen. En natuurlijk is hij ook lichter, milieuvriendelijker en minder dorstig dan z'n voorganger. Dat spreekt voor zich.
Vermogensgewijs werd er een stap teruggezet. De tot 560pk opgevoerde 4,0l biturbo V8 heeft 20 paarden minder in stal dan de dubbel geblazen 5,0l V10 uit de vorige editie. Anderzijds slaagt het blok er wel in 700Nm koppel op het vuur te smijten. 50 eenheden erbij dus, met een logisch gevolg. Tegenwoordig heeft de RS6 Avant slechts 3,9 seconden nodig om 100km/u aan te tikken, waardoor je minstens 0,7 tellen rapper op je bestemming geraakt.
De topsnelheid bedraagt 250, 280 of zelfs 305km/u, afhankelijk van je budget. Want om helemaal voluit te kunnen gaan moeten er extra centjes worden opgehoest. Het achterwege laten van de begrenzer maakt deel uit van een € 15.403 kostend geheel, dat onder meer een set 420mm grote carbonkeramische remmen voor de voorwielen bevat. Deze optie is ook apart verkrijgbaar voor € 9.856. De eerste leveringen starten in augustus; een berlineversie wordt niet verwacht. De RS6 Avant kan je pas na betaling van minstens € 110.100 voor de eigen deur parkeren.