Ons testsubject laat zich relatief makkelijk onderscheiden van zijn minder bedeelde broers. Breedtegewijs wint hij zelfs een dikke 6cm, met dank aan de uitgezette wielbogen. In de neus zitten grotere luchtinlaten, op het dak prijkt een vleugel-met-functie en onderin moet een diffuser de neerwaartse druk opschroeven tijdens het rijden. Deze wordt aan weerskanten geflankeerd door een ovalen rookspuwer met een lichte vorm van grootheidswaanzin. Voor een zwaarder klinkend sportuitlaatsysteem (met zwartgelakte einddempers) moet er vanzelfsprekend meer worden afgestaan. RS-plaatjes en hele details in mat aluminium of hoogglanzend zwart werken de boel af. Zoals voor de spiegelkappen, of om het radiatorrooster mee in te kleuren. Buitenspiegels in carbon zijn optioneel en kosten € 1.676.
De koets rust op 20" lichtmetaal met banden maatje 275/35 R 20. Op vraag monteren de Duitsers met veel plezier een set 21-duimers - 3 afwerkingen mogelijk - omgeven door rubber met het opschrift 285/30 R 21. Xenonkijkers behoren tot het basispakket, integrale LED-koplampen staan op de toebehorenlijst. Audi stelt 10 lakkleuren ter beschikking, waarvan het matte daytonagrijs nieuw aan de lijst werd toegevoegd. Daarvoor mag je € 6.268 rekenen. Aan de kieskeurige klant wordt de mogelijkheid geboden om zelf een tintje samen te stellen.
Ten opzichte van z'n voorganger sleurt onze testwagen bijna 100kg minder met zich mee. Dat dankt hij onder meer aan de koetswerkstructuur die voor 20 procent uit aluminium bestaat. Zo zijn onder andere de motorkap, de voorvleugels, het kofferdeksel en de portieren uit de metaalsoort vervaardigd. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat hij zich met bijna 2 ton droog aan de haak als een lichtgewicht circuitracer profileert. We zouden er eerder mee richting de bergen trekken. Daar is deze break uitermate voor geschikt.
Zijn koffervolume bedraagt net als dat van de A6 Avant 565l en kan tot 1.680l worden uitgebreid als je de achterbank neerwaarts duwt. Voor de Mercedes E-klasse Break doet hij dus onder, met respectievelijk 130 en 315 eenheden, maar hij presteert wel lichtjes beter dan de 5 Touring van BMW. Al dan niet voorzien van een motor voor bullebakken.