Laat ons het koude cijfermateriaal er even bijnemen. De benzinemotor telt 8 cilinders die afzonderlijk 500cc inhoud bevatten, levert 420pk en 550Nm koppel en staat de ruim 2t zware S7 toe om in 4,9 seconden naar 100km/u te snellen. Op een haar na even snel dus als de S6 met dezelfde V onder de kap. De dubbel gepeperde achtpitter maakt gebruik van start/stop, remenergierecuperatie en cilinderuitschakeling, waarbij 4 van de 8 kokers tijdelijk op non-actief worden geplaatst. Om de dorst te drukken natuurlijk, maar ook om emissiecijfers niet te doen overlopen. In het testcentrum komt de S7 elke 100km toe met 9,7l benzine en ontstapt er per kilometer gemiddeld 225g CO2 uit de pijpen. In de praktijk komen we echter snel boven 12l/100km uit.
Koud is ook de rijbeleving, veroorzaakt door tal van hulpsystemen om de bestuurder bij te staan. Zo is de elektronische stuurbekrachtiging van de afstandelijke soort, durven schakellepels af en toe dienst weigeren en heeft de aanwezige elektronica meer te zeggen dan de gemiddelde schoonmoeder. Een spijtige zaak, want eens de plaat gevloerd stuift de S7 er weldegelijk als een pijl vandoor en klinkt de roffelende V8 plezierig in de oren. Het comfortpeil wordt hoog gehouden door luchtvering voor- en achteraan.
Het blok is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met twee lamellenkoppelingen en verdeelt z'n krachten over de hoeken via quattro-vierwielaandrijving. Een multilink-ophanging houdt intussen de koets in het spoor. Remmen doet de S7 ook uitstekend, zeker wanneer je de optionele keramische bijters meegeleverd krijgt. Deze worden enkel vooraan gemonteerd en kosten zomaar eventjes € 9.856 extra.
Met de S7 heeft Audi alweer een feilloze machine afgeleverd die pakken tractie, vermogen en trekkracht garandeert, maar niet het plezier van een tragere doch meer opzwepende hete hatchback. Men probeert er dus vooral mannen en vrouwen in streng maatpak mee te paaien, een doelgroep met keuze te over in de Duitse (diesel)winkel.