Om mee in het rijtje te passen is de A7 ook als S7 leverbaar, als 'opstapje' naar de recent voorgestelde RennSport. Zo gaat de Duitse logica nu eenmaal in zijn werk. Maar het ruime aanbod verhoogt de kans op een interne concurrentiestrijd, en de S7 zal zich deels ook in eigen rangen moet bewijzen. Ten opzichte van de S6 bijvoorbeeld. Die is niet enkel goedkoper dan onze testwagen, maar als Avant ook heel wat praktischer.
Er dreigt eveneens gevaar komende van het eigen dieselfront. Daar kan de S6 evengoed van kan meespreken. Met de meest potente 3.0 TDI aan boord, ook gezien in de SQ5, doet een A7 immers niet eens een halve seconde langer over het sprintje naar 100, en ligt de topsnelheid evengoed vastgeschroefd op 250km/u. Koppel dat aan verbruiks- en emissiecijfers die op heel wat meer goedkeuring kunnen rekenen dan die van onze testauto, en je snapt wat we bedoelen.
Moet evenwel gezegd dat de S7 (op papier) niet slecht scoort inzake drinkgedrag, de motor indachtig. Net als de S6 afficheert hij een gemiddelde van 9,7l/100km. De verklaring daarvoor hoef je niet ver te zoeken. Beide auto's zijn uitgerust met een cylinder-on-demand-systeem, dat de achtpitter tijdelijk in een viercilinder verandert wanneer de elektronica er het nut van inziet.
Wie wil uitpakken met het meest strakgetrokken S-model uit de Audi-fabriek mag alvast rekenen op een startbedrag van € 87.910. Dat is ruim € 13.000 bij de S6 en € 11.000 bij de S6 Avant geteld. Vele opties later dikken die cijfers aan. Voor onze testwagen betaal je € 124.212.