Op esthetisch vlak houdt de S7 het liever bescheiden. Geen uitgerokken luchtmonden, niks koetswerkkit en al zeker geen in het oog springende vleugelpartij. We noteren wel twee uitlaatpijpen aan weerskanten, een andere invulling van de roosters en - niet te vergeten - een laagje chroom voor de spiegelkappen. Emblemen her en der moeten duidelijk maken welke bolide er de oprit siert.
Ondanks z'n gelikte uiterlijk krijgt de S7 dus geen hoofden gedraaid, of toch niet meer dan een gewone A7. Wanneer we de geblazen V8 luidkeels laten roffelen verandert de zaak, al krijgen we daar amper de juiste aandacht mee. Zijn uiterlijk laat zich snel omschrijven als sierlijk, streng en vooral... klinisch. Maar ook uit de kluiten gewassen, merken we op wanneer we ernaast poseren. De S7 bestrijkt 4,97m bij 1,91m van het wegoppervlak en schiet daarbij niet meer dan 1,4m boven de grond uit. Z'n stevige pose wordt benadrukt door een lange wielbasis (2,92m) en een spoor dat vooraan 1,64m en achteraan 1,63m bedraagt. Eenmaal de vijfde deur geopend - oppassen in lage garages - kan je er zowaar 535l benutten, tot 1.390l met de achterbank neergeklapt.
Z'n laaddrempel ligt op 68cm van de grond gemeten en het ruim telt 91,6cm in de breedte en een smakelijke 119,7cm in de lengte. En dan is er nog de netjes ingewerkte kofferspoiler. Deze veert automatisch op aan 130km/u en gaat weer slapen zodra de naald onder 80km/u duikt. Manueel bedienen kan trouwens ook.
Opties zijn legio, zoals eerder aangehaald. Zo spijst het gemonteerde 20" lichtmetaal de kas met € 1.670, terwijl de standaarduitvoering op 19-duimers rust. LED-koplampen kosten € 2.148 en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dubbele beglazing, een afneembare trekhaak, een elektrisch schuif- en kanteldak... Het kan allemaal, zolang je bereid bent een duit in het zakje te doen en in meer dan één geval tot een koppelkoop over te gaan.
Basistinten komen in tweevoud (wit en zwart) en Audi biedt de keuze uit 9 koetswerkkleuren in totaal, waarvan er ook weer twee zijn die je alleen met de S kan vereenzelven. De duurste heet estorilblauw, heeft kristaleffect, kost € 1.730 en is de enige echte kleur in het lijstje.