In 2007 presenteerde Honda de CR-Z concept, een sportief karretje met een knipoog naar de illustere CRX uit de jaren '80 en '90. Het project kreeg groen licht en drie jaar later was het productiemodel een feit. De CR-Z of Compact Renaissance Zero zou als hybride een nieuw tijdperk van betaalbaar plezier inluiden, waarbij snelheid niet als hoogste goed mocht worden gezien. Maar men kreeg lang niet iedereen overtuigd. De Japanner was volgens velen niet helemaal toereikend op de vermogenstestbank om legendarisch te worden. Modeljaar 2013 brengt (een beetje) hoop, met behoud van het krappe interieur.
De CR-Z ging langs bij de plastisch chirurg en liet hij zich ook onderhuids bepotelen. De gecombineerde krachtcentrale produceert nu 137pk in plaats van 124 eenheden en het sprintnummer wordt 0,6 seconden sneller afgewerkt. Op papier heeft de CR-Z tegenwoordig 9,3 tellen nodig om 100km/u aan te tikken, terwijl de topsnelheid nog steeds 200km/u bedraagt. Als we Honda mogen geloven komt onze testwagen rond met 5,2l/100km en 122g/km op de CO2-emissieschaal. In praktijk zijn de verbruikswaarden bijna haalbaar, op voorwaarde dat je de drang naar sensatie achterwege laat. De Eco-modus inschakelen en defensief rijden is dan de boodschap.
Met de CR-Z hebben de Japanners hier alweer bewezen dat snelheid en plezier niet onlosmakend verbonden zijn. Mazda kwam eerder tot dezelfde conclusie bij de lancering van de eerste MX-5. Honda's kleine hybride sluit zich snel in je hart, als je tenminste open staat voor de lage zitpositie, de relatief zware besturing en een kleine brulaap van een motor. Hij is in slechts één enkele uitvoering beschikbaar, met een volledige uitrusting, en kost € 26.990. Daar kan maximaal € 1.890 kan worden bijgeteld, of € 500 voor de lak - rood is gratis - en € 1.390 voor ingebouwde navigatie. Goedkoop is de CR-Z in geen geval, eigenwijs en plezierig des te meer. Meer foto's vind je hier terug.