Voor het platform doet Renault beroep op de veerpoten (pseudo McPherson) van de Clio, met de onderste ophangingsarmen van de Mégane, terwijl achteraan een simpele as met geprogrammeerde vervorming zit, zij het met dempers die bijgestaan worden door polyurethaanrubbers voor een meer progressieve wielinslag. Een erg traditioneel recept, dat ook in het remsysteem terugkomt. Daar worden geventileerde schijven vooraan gecombineerd met 9-duims trommeltjes om de achterwielen af te remmen. Voeg er nog een elektrisch bekrachtigde tandheugel stuurinstallatie aan toe en je bent rond met de -door batterijen en elektromotor- haast anderhalve ton wegende creatie.
Een elektromotor zonder transmissie ziet z'n verbruik, in tegenstelling tot een conventionele verbrandingsmotor met versnellingsbak, lineair toenemen met de omwentelingsnelheid. En omdat die rechtstreeks afhankelijk is van de snelheid, is de Zoe beperkt tot een top van 135km/u, kwestie van het rijbereik te bewaken want de installatie kan in theorie natuurlijk wel harder. Renault claimt een actieradius in normale omstandigheden van zo'n 150km, maar ziet daar wel van af als je autosnelwegkilometers begint te malen. Anderzijds is er in fileverkeer niets efficiënter dan een elektromotor.
Rijden is in de eerste plaats een ontspannende belevenis, door de afwezigheid van motorgeluid en een trekkracht van 220Nm (naast 88pk) die altijd ter beschikking is. De cijfers - en dan doelen we vooral op de sprinttijd van 13,5 tellen - zijn dan wel niet astronomisch, maar ze zijn ruimschoots voldoende. Ook voor een occasionele inhaalactie. En door de gefilterde rijbeleving werkt ook de elektrische stuurbekrachtiging ons een stuk minder op de zenuwen dan bij sommige andere modellen. Wil je liever wat harder, met de onvermijdelijke gevolgen voor het rijbereik, dan zijn het de ultralage rolweerstandbandjes die de handdoek het eerst in de ring gooien. De Zoe doet z'n ding met een door elektronica ingedijkt onderstuur, maar slaagt er nooit in z'n gewicht weg te steken. En terwijl de banden heel wat invloed hebben op het verbruik, kunnen we je garanderen dat je ze vervloekt tijdens een noodstop of wanneer het wegdek er glad bijligt. Ook hier komt zuinigheid en efficiëntie tegen een prijs.
De Zoe lust mono- of dreifasige stroom van 3 tot 43kW. In het eerste geval duurt het laden van de batterij (3kW monofasig 16A) 6 tot 9 uur. Met 22kW driefasig en 32A is de batterij 80% opgeladen in één uur. 43kW en 63A halveert die tijd nog eens.