Eigenlijk had de Renault Zoe al in 2012 in onze testrubriek moeten staan, maar wat economische oproer heeft de Fransen ertoe bewogen de lancering van hun elektrische auto met Clio-afmetingen wat uit te stellen. Nu is het dan toch zo ver. Naast de Nissan Leaf is dit -momenteel- zowat de enige auto die uitsluitend aan de stekker om rijbereik bij te tanken. Wie de batterij vol giftige stoffen en bedenkelijke recyclageplannen (die ongetwijfeld nog worden bijgestuurd) negeert, kan zo'n elektrobolide natuurlijk kopen om het milieu te sparen, maar er is natuurlijk ook een financieel luik. Hoe veel een volle tank exact kost, is afhankelijk van je netbeheerder, abonnementsformule en het tijdstip dat je laadt. In de meeste Europese landen moet je op € 2 tot € 2,5 rekenen, maar omdat stroom in België een pak duurder is, moet je bij ons het dubbele begroten. Het zorgt er in één klap voor dat het verschil met een zuinige diesel (op vlak van verbruikskost) dunnetjes wordt.
Een aankoop van een Zoe kost je minimaal € 21.550 en maximaal € 23.350 afhankelijk van de uitvoering, maar zoals ook bij de Twizy het geval is, hoort de batterij daar niet bij. Die moet je huren, voor minimaal € 79 per maand (voor 12.500km op jaarbasis, voor een contract van 36 maand). Koop hem als particulier en je bent verplicht om de wandlaaddoos van € 950 bij te kopen. Dan kan je wel overal in België je thuisinstallatie plaatsen (in het andere geval kan het plaatselijke elektriciteitsnet wel eens roet in het eten strooien), maar de box meenemen naar een ander adres kan niet. En de Zoe aan een gewoon stopcontact hangen gaat evenmin, ook al is daar eigenlijk geen technische reden voor. Drie jaar een Zoe in je bezit hebben kost je dan ook minstens € 25.344. Potig als je de afmetingen van een compacte middenklasser in ogenschouw neemt, maar voor een elektrische auto anno 2013 is het een koopje.
Door het beperkte bereik is zo'n elektrische auto niet voor iedereen weggelegd. Renault maakt daarom voor de aankoop eerst een profiel van de gebruiker op, gevolgd door een disclaimer die je als klant moet tekenen. En je misrekent je best niet op je kilometers, want hoewel het batterijschema met trappen werkt, wordt je financieel gestraft wanneer je veel minder rijdt dan aangegeven (of minder dan 12.500km/jaar, want dat is het minimumplan) of meer rijdt dan in je contract voorzien is. Renault factureert per extra kilometer vijf cent (of bijna het tienvoud van wat een kilometer in het batterijcontract kost) en elke keer je gebruik maakt van een snellader wordt je maandelijkse huurfactuur aangespekt met € 2. Renault weet dat omdat de boordelektronica dat soort zaken ongevraagd doorseint.