Een beetje later dan verwacht is hier dan toch Renaults elektrische auto voor het B-semgent: de Zoe. 4,08m lang, 1,77m breed en erg conservatief vormgegeven voor een auto die minder ontwerpbeperkingen heeft dan een voertuig met verbrandingsmotor. En ook binnenin probeert Renault de klant er vooral van te overtuigen dat dit een erg normale auto is. Er zit zelfs een selectiehendel voor een automaat en een conventionele handrem in. Dat betekent dat je je makkelijk aanpast, maar ook dat er kansen om eens echt goed uit te pakken verloren gingen.
De Zoe schiet wel in het doel bij het ruimteaanbod aan de binnenzijde (de koffer is zelfs 10% groter dan die van de Clio) en de algemene rijbeleving, die door de afwezigheid van geluid erg ontspannen is. Hard gaan is dan weer niet Zoe's sterkste punt. De lagerolweerstandsbanden laten het dan snel afweten en natuurlijk is het nefast voor de autonomie. Daarvan beweert Renault overigens dat die zo'n 150km bedraagt, wat overeenkomt met ons testverbruik, maar -cruciaal- nauwelijks snelweg omvat.
En dan zijn er nog de kosten. De auto is er vanaf € 21.550 met een best uitgebreide uitrusting. Een laaddoos (verplicht voor particulieren) kost je € 950 en de huur van de batterij is afhankelijk van je gebruik maar kost minimaal € 79 / maand (op basis van 12.000km en 36 maand). En daarbij komt dus nog je stroomkost, die erg afhankelijk is van je leverancier, distributeur, stroomplan... Goed rekenen is dus de boodschap, want soms is een kleine diesel merkbaar goedkoper. Iets wat overigens helemaal anders zou zijn, mocht de overheid z'n zogezegd milieubewuste beleid eens van dode letter (en belastingsexcuus) omzetten in de praktijk en weer wat voordelen in het leven roepen. De CO2-uitstoot is per slot van rekening onbestaande. Meer beeld van de Zoe vind je in de fotospecial.