Onze testwagen is uitgerust met de nieuwe en eerder aangekondigde 1.6 SIDI Turbo benzinemotor, die met 170 parate paarden minder vermogen dan zijn voorganger naar de voorwielen stuurt. Anderzijds steeg de maximale koppelwaarde tot 260Nm (+ 30Nm) of 280Nm in geval van overboost. Dat terwijl de SIDI met een opgegeven gemiddelde van 6,3l/100km zowat 20% minder zou moeten verbruiken. Het te volgen traject laat een grondige vergelijking echter niet toe.
Lekker klinken doet hij anders wel, en de toerenladder wordt gelijkmatiger beklommen dan voorheen. Naar 100km/u sprinten lukt in 9,6 seconden en toppen doet hij aan 222km/u. In ons geval is de motor aan een hangeschakelde zesversnellingsbak gekoppeld, maar een automaat met evenveel verhoudingen behoort evengoed tot de mogelijkheden.
Zoals ook standaard op de Astra GTC waar de Cascada z'n architectuur mee deelt, worden vooraan een stel performante veerpoten gemonteerd. De techniek - bij Opel heet dat Hiperstrut - kwam voor het eerst aan bod in de Insignia OPC en moet onder meer koppelreacties in het stuur tegengaan. Achteraan treffen we een vervormbare dwarstraverse bijgestaan door wattstangen. De combinatie van beide ophangingssystemen vertaalt zich naar een verrassend scherp doch comfortabel weggedrag. Tonnen stuurgevoel komt er weliswaar niet bij kijken, maar de Cascada laat zich wel gewillig over kronkelige bergpassen vervoeren en houdt zijn begeleider daarbij behoorlijk geamuseerd.
De relatief grote wendbaarheid bekoort, ondanks de merkbare kilo's, en het mag duidelijk wezen dat de stijfheid van de koets bovenaan het prioriteitenlijstje prijkte. De geleverde remkracht is bovendien niet van de poes. Op een minder verfijnde ondergrond, of wanneer de achterbank stevig beladen is, kan de afwezigheid van een multilink achterophanging hem eventueel parten spelen, maar daar zal de doorsneegebruiker niet van wakker liggen.