Met z'n 4,7m lange en 1,84m brede koetswerk, en een wielbasis die slechts 4cm korter is dan die van de Insignia, eigent de Cascada zichzelf heel wat oppervlakte toe. Het verschil in lengte met een dakloze Mercedes E bedraagt slechts enkele milimeters en een Audi A5 schiet zelfs bijna 7cm te kort. Zijn voorste spoorbreedte is nagenoeg gelijk aan die van de Insignia, met 2mm in het voordeel van onze testwagen. Frappant wel dat Opel de Insignia als ijkpunt voor de maten kiest. Want we willen gerust ook even de afmetingen vergelijken met die van de Astra waar het model zich zo veel van distantieert. En dan blijkt de lengte identiek aan die van de Astra Break, terwijl de wielbasis exact dezelfde is als die van de GTC. De variatie in spoorbreedte bedraagt nauwelijks enkele milimeters. Zo ver vliegt dat marketingballonnetje dus niet voor het ploft.
De ruime afmetingen eisen hun tol, en ondanks z'n stoffen dakje zet het dakloze familielid van de Astra een volle 1,7 ton op de weegschaal. Daar zitten de vele verstevigingsmaatregelen voor iets tussen. Ten behoeve van de veiligheid, en om de koets voldoende stijfheid te bezorgen. Men deed onder meer beroep op gekruiste stalen balken onderin, verstevigde A-stijlen en de breedste dorpels die Opel momenteel in de rekken heeft liggen.
De puik geïsoleerde softtop is bij de lancering verkrijgbaar in drie kleuren en laat zich - ook van op afstand - in 17 seconden openen of sluiten. Al rijdend kan dit tot 50km/u. Uit esthetische overwegingen ambieerde de ontwerper een vlakke rug waarbij de kantelbeveiliging is geïntegreerd en alles nauw aansluit wanneer de regenkap in de koffer is weggemoffeld. Het resultaat is er naar, maar wel ten koste van de stouwmogelijkheden.
Op papier klinkt het anders veelbelovend. Het totale volume kan tot 750l worden uitgebreid, de achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar en we kunnen er planken van 1,82m in kwijt. Maar met z'n viertjes op reis vertrekken zit er minder in, of toch als je de zonnestralen wil voelen. Want hoewel de laadruimte in cabriomodus nog steeds 280l slikt - een verschil van 100l met de hoed op - heb je maar weinig aan de beschikbare hoogte. Grote (harde) koffers laat je best thuis.