Een kleine dissectie van de ingewanden maakt onherroepelijk deel uit van deze rubriek. In casu hebben we te maken met een dwars over de voorwielen ingebouwde 2,2l viercilinder common-rail diesel. Die wekt niet alleen 170pk (3.400 - 4.000t/min) en 350Nm (1.400 - 3.400t/min) op, maar voldoet dankzij een meerfasige uitlaatgasrecirculatie ook reeds aan de Euro 6-norm. De motor wordt gepaard aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling en drijft de voorwielen aan die door conventionele McPhersons worden geleid en vooral op de elektronica in de vorige rubriek leunen om daarbij hun manieren te houden. Het wordt gecombineerd met een achteras van het multilinktype (driearmig in dwarsrichting en aan weerzijden een geleidingsarm in langsrichting).
De prestaties zijn erg aardig. Enerzijds is er de sprinttijd van 8,2 seconden en de top van 230km/u, anderzijds is er het verbruiksgemiddelde vanaf 4,2l/100km (of 109gr/CO2/km). De test deden we met zowel een exemplaar met comfort-ophanging als met de optionele sport-ophanging, beiden op 18-duimers eerder dan op de standaardvelgen met een diameter van 16 duim. In die combinatie stuurt de comfortophanging best dynamisch en terwijl oneffenheden op een beheerste manier worden verteerd, blijft Mercedes zelfs daar ver uit de buurt van een vliegend tapijtgevoel. De sportophanging scoort niet beter, zelfs niet bij een hoger tempo. Onder druk van de marketingafdeling is die harder dan ze efficiënt is, wat betekent dat de CLA nerveuzer wordt. De stuurinrichting compenseert dat wel, maar dat is symptoombestrijding. En dan komt er zowaar nog een AMG-ophanging die nog minder wielbeweging zal toelaten.
De elektromechanische stuurbekrachtiging biedt weinig gevoel maar is wel degelijk en lineair bekrachtigd, waardoor ze tot de betere in het segment behoort. En ze heeft een behoorlijke zelfcentreerfunctie. Met alerte reacties, een aandrijflijn die zich slechts sporadisch laat horen en een koets die je precies kan zetten, toont de CLA zich zowel snel als beschaafd en welgemanierd. Maar wegsteken dat het een voorwielaangedreven diesel is? Nee dat doet hij ook niet. De Mercedes C-Klasse uit eigen rangen ziet er dan wel een stuk minder blits uit, maar weet met voorwielen die alleen moeten sturen en achterwielen die duwen een groter comfort te combineren met een rijdynamiek die mijlen afstand neemt van deze nieuweling. Dat is de natuurlijke orde der dingen.