Mercedes CLA 220 CDI Interieur

Mercedes CLA 220 CDI
Bekijk 26 foto's
Door: BV 21-03-2013

De binnenzijde verwelkomt je met een dashboard dat erg veel weg heeft van dat van de A-Klasse en zetels die er helaas veel beter uitzien dan ze steunen. Zo'n halve sportkuipjes met geïntegreerde hoofdsteunen kunnen echt wat vriendelijker zijn voor de onderrug, menen we. De boordplank is op de topversies getooid met een scherm dat er van ver tegenaan gekwakt lijkt ondanks een door Apple geïnspireerde afwerking, maar waarop nu een hele hoop multimediafuncties - zoals ook twitter en facebook - te bedienen zijn. Meer belang hechten we echter aan de duidelijk afleesbare grote klokken en de voor de Mercedes-klant intuitieve bediening, terwijl nieuwkomelingen bij het merk (en dat horen er voor dit model heel wat te zijn) best even aanstippen dat de hendel rechts aan het stuurwiel de selectiehendel van de automaat is, terwijl het linker exemplaar alle andere functies voor z'n rekening neemt, bijgestaan door een klein stuurstokje aan dezelfde kant voor de snelheidsregelaar.

Zoals je mag verwachten is de afwerking boven elke vorm van verdenking verheven. Terwijl persmappen veelal de boel wat rooskleuriger proberen voorstellen dat de realiteit is, is de zin voor detail best duidelijk. Sfeerverlichting is leverbaar, de vijf ronde verluchtingsroosters tillen het geheel door hun detaillistische uitwerking naar een hoger plan en ook de materiaalkeuze overtuigt.

Vooraan heb je voldoende plaats, maar het is vooral in de breedte duidelijk dat er geen zeeën ruimte zijn. Achteraan is er op de 2+1 achterbank ook ruimte voor volwassenen. Vooral op de uitgesneden buitenste zitplaatsen, terwijl je in het midden zowel in de breedte als in de hoogte wat extra centimeters zou wensen. En de vormgeving van de voorzetels doet er de knieruimte ook geen cadeaus.

Mercedes weet best goed hoe je een berline - excuus, vierdeurs coupé - bouwt. Een flink koffervolume is eigen aan het segment, en de CLA kan dan ook uitpakken met 470l stouwcapaciteit. De klep die de toegang verzekert moet uiteraard een meerdere herkennen in een vijfdeurs, maar door het geheel ver open te laten zwaaien voor de achterruit, pakt ook deze trendy Mercedes uit met een rationeel goede laadopening. Enkele andere rationele elementen schitteren dan weer door afwezigheid. Je kan het interieur afspeuren zo lang je wil, maar handgrepen tegen het dak of zoiets simpels als een kledinghaak zijn niet te vinden.

Geef commentaar
comments by Disqus