Mercedes strekt z'n tentakels uit tot in nieuwe segmenten. Dat past allemaal in de bikkelharde concurrentiestrijd in het luxesegment, al zitten achter de trend om meer compacte wagens te bouwen natuurlijk ook nog onderstromen omwille van een opgelegde lagere gemiddelde CO2-uitstoot voor het gamma en de noodzaak om de klantenbasis met nieuw, jonger, vlees te verrijken. De A en B-Klasse groeiden omwille van die manier al uit elkaar en vanaf heden mag ook de nieuwe CLA de bonzen van BMW en Mercedes nerveus maken. En dat lukt.
Nochtans heeft deze dynamisch gelijnde vierdeurs ook enkele hindernissen te overwinnen. De vanafprijs van € 27.951 voor de 122pk sterke CLA 180 is bezwaarlijk mals te noemen. Een CLA 200 met 156pk kost al € 32.065 en de 211pk krachtige CLA 250 wisselt als voorlopige gammatopper voor niet minder dan € 39.204 van eigenaar. De testauto is een 2,2l dieselcentrale die 170pk opwekt in ruil voor minimaal € 37.389, al is er al een 1,8l grote CLA 200CDI vanaf € 31.339. Voor een voorwielaangedreven diesel van het formaat van een Astra vierdeurs is dat evenzeer niet weinig, maar misschien heeft Mercedes er een argumentatie voor.