Het lijnenspel van de CLA is een deskundig geweven net van plooilijnen en assertieve stijlelementen die maar één doel hebben - de klant strikken. Maar wij worden niet betaald om ons daarin te laten vangen, dus laat ons eerst maar eens wat beweringen van de constructeur tegen het licht houden. Zo is het model 4,62m lang, 1,77m breed en 1,43m hoog en volgt zijn koets een klassiek drievolumerecept. Dat van een klassieke vierdeurs dus. Wat Mercedes eraan toevoegt is een dak dat een tikkeltje boller is (maar het is ook niet meer dan een aanpassing na de komma, wat duidelijk wordt als je je aandacht niet laat afleiden van zaken als de raamomlijsting, zwarte b-stijl of de hoog opgetrokken portieren) en zijruiten zonder frame. Voor Mercedes is het voldoende om van een vierdeurs coupé te spreken. De bewijslast duidt evenwel op een marketingsaus die over een traditioneel concept is gegoten om de verteerbaarheid ervan te bevorderen.
De jus waarin de CLA is gemarineerd is niet bepaald van het lichte type. Er zitten stevige brokken design in en die wijken ver af van de discretie die de Duitsers zich de afgelopen decennia meester maakten. Druk uitgewerkte bumpers, grote achterlichtblokken, kiewen, koelsleuven, bulten op de motorkap... het is er allemaal. De testversie moet zelfs op zwart gelakte velgen de kilometers malen. En dan hebben we het nog niet eens over de vouwlijnen op de flank gehad. Erg druk allemaal en dat zal wel fantastisch zijn als je daar een zwak voor hebt.
Over mooi of lelijk kan je als lezer ongetwijfeld zelf een oordeel vellen. Als het op luchtweerstand aankomt, moeten ook wij afgaan op de cijfers van de constructeur. En Mercedes pakt daar uit met een coëfficiënt van 0,23 (en 0,22 voor de nog niet leverbare maar wel reeds te bestellen CLA 180 BlueEfficiency), meteen de recordwaarde in z'n segment. Dat heeft natuurlijk wel met de gladde buitenpanelen, maar vooral met werk dat aan de onderzijde werd verricht. De CLA is aan de onzichtbare kant immers nagenoeg vlak en geheel dicht. De strijdt om elke druppel brandstof zal meer en meer autoconstructeurs in de toekomst verplichten om soortgelijke beslissingen te nemen, maar deze telg met ster op de neus heeft het nu al.