Het moeten zowel spannende als opwindende tijden zijn bij Mercedes. Want de Ster straalt voortaan ook over segmenten die de Duitsers tot op heden links lieten liggen. En de CLA, die eigenlijk een als coupé vermomde vierdeurs van de A-Klasse is, zit voortaan helemaal vooraan op de stormram. Het maakt alvast enkele andere Duitse luxespelers behoorlijk nerveus. En nochtans is de CLA geen koopje. Voor minder dan € 27.591 is er geen exemplaar te koop en de CLA 220 CDI met zeventrapsautomaat met dubbele koppeling op onze testbank kost minstens € 37.389. De sprinttijd van 8,2 tellen, top van 230km/u en het verbruiksgemiddelde van 4,2l/100km zijn allemaal uitstekend, maar voor dat geld zijn er producten te koop die een pak meer sportiviteit op tafel leggen en die beklijvender om sturen zijn.
De CLA levert immers een eerder steriele rijbeleving, al schreeuwt zijn uiterlijk schor een andere boodschap. Bemoeizieke elektronica heeft overigens steeds een vinger in de pap van de besturing. Wie comfort liefheeft laat ook best al te grote velgen of de sportophanging links liggen. Laveer om de valkuilen heen en je eindigt met een Mercedes die met plezier kilometers maalt, zoals dat hoort. De kloof met de C-Klasse blijft evenwel groot en dat is gezien de grote verschillen in architectuur niet meer dan normaal.
Duits degelijk, en erg goed afgewerkt is hij als vanouds. De beschikbare snufjes houden de vinger aan de pols van de laatste trends en als het op veiligheidsvoorzieningen aankomt, windt hij zowat elke concurrent om de vingers.