Je mag ervan uitgaan dat Mazda's nieuwste voldoende in de veiligheidsuitrusting zit om bij de EuroNCAP crashtests een vijf-sterren-notering op zijn mouw te kunnen spelden. Dat kon de vorige generatie namelijk al en de nieuweling maakte zeker wat bescherming van onfortuinlijke voetgangers betreft, grote stappen voorwaarts.
De organisatie heeft z'n handen evenwel nog niet op het model kunnen leggen. Op papier is er alvast niets mist met de standaard Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes, gordeldracht-alarmen, zes airbags en een specifieke structuur van voorbumper en motorkap (om dus die aangereden voetgangers zachter op te vangen). En natuurlijk is elke zitplaats voorzien van een driepuntsgordel (met spanners voor de voorste exemplaren).
Meer veiligheidssnufjes worden toegevoegd naarmate het afwerkingsniveau stijgt. De Active herkent hindernissen in de stad en bedient de remmen tot 30km/u, terwijl deze Executive er nog een stevige schep bovenop doet. Daarop vind je ook nog eens een automatische functie voor de verstralers, een werkelijk fantastische achteruitrijcamera (vooral bij duisternis!), meedraaiende xenonlichten, een dodehoekwaarschuwing en een rijstrookassistent. Dan blijft eigenlijk alleen nog het Cruise Pack voor € 1.000 in de optielijst staan. Dat systeem vervangt de standaard snelheidsregelaar door een eentje met een radar, die bij alle legale snelheden zelf in de remmen gaat als een ongeval daardoor vermeden of getemperd kan worden.