Mazda is goed bezig. Dat concludeerden we al toen we van achter het stuur van de CX-5 klauterden, en zagen we vervolgens bevestigd naar aanleiding van onze eerste kennismaking met de nieuwe 6. Net als Mazda's nieuwe middelgrote suv is deze laatste de vrucht van Mazda's Kodo designfilosofie, en vooral van haar indrukwekkende Skyactiv benadering van de mechanica. In beide gevallen is de vooruitgang frappant. Mazda vraagt evenveel centen voor de break als voor de sedan, wat verklaart waarom we eerder kozen voor de in onze contreien populaire wagonversie met een zelfontbrander als logische keuze onder de kap. Ditmaal voelen we in dat zelfde koetswerk de benzinekrachtbron aan de tand. Omdat Mazda ook deze jongen stevig onder handen nam, omdat het normverbruik van 5,9l/100km en de CO2 uitstoot van 139g/km behoorlijk interessant blijken en tenslotte omdat het prijskaartje door de band genomen zo'n € 2.000 onder die van de diesel duikt.
Die puike verbruikscijfers op papier ten spijt kunnen de voortreffelijk werkende start-stoptechnologie en de ingenieuze condensator die de remenergie recupereert niet verhinderen dat wanneer je de grootstad schuwt en aan legale snelheden 's lands snelwegen afschuimt, het reële verbruik een liter of twee hoger uitvalt. Nu we toch de minpuntjes aan het overlopen zijn - al is die lijst zoals je kan zien erg beperkt - dan stippen we nog de elektromechanische stuurbekrachtiging aan, die erg houterig overkomt en niet voldoende centreert. Maar op de dieselversie was die commentaar niet van toepassing; mogelijk betreft het een geïsoleerd probleem. Met zijn fors lagere gewicht versus grotere koets en de tot 15% zuinigere krachtbronnen verloor Mazda evenwel niet de sportiviteit uit het oog, want de 165pk sterke benzine presteert aardig en klinkt aangenaam, alsook vonden de ingenieurs in het onderstel een mooi compromis tussen snedigheid en comfort.
Zowel langs de binnenkant als aan de buitenzijde ging Mazda met veel omzichtigheid te werk in de realisatie van haar nieuwe D-segmenter. Zowel de lijn tussen soberheid en saaiheid als deze tussen ergonomie en overdaad is erg dun, maar de Japanners bleken dit keer in staat dat broos evenwicht wonderwel te vinden. Zoals uit de fotospecial op te maken valt, getuigt het exterieur door de mix van een gespierde voorpartij en elegant profiel van een weloverwogen designkoers, en binnenin vallen de door elegantie gekenmerkte bouwkwaliteit, de doordacht gebruikte materialen en de standaarduitrusting evenzeer in positieve zin op. Daarnaast is ook het ruimteaanbod erg riant. Ofschoon de break haast 6cm korter is en met een 8cm kleinere wielbasis door het leven moet dan de sedan, genieten alle passagiers een bovengemiddelde bewegingsvrijheid en is de koffer met een stouwvolume van 522l meer dan groot genoeg.
Rijden op benzine kan al vanaf € 24.940; daarvoor heb je recht op de 145pk uitvoering van de tweeliter, in het Challenge uitrustingsniveau. Onze krachtigere variant valt vanaf € 27.140 te bestellen in de Active trim, maar wij kozen ervoor om Mazda's vlaggenschip in het Executive niveau af te laten leveren. En alzo het prijskaartje van de met alle denkbare snufjes overladen Mazda op een nog altijd erg aantrekkelijke € 32.140 uit te laten komen. Daar waar het voor de Mazda in de prijslijst hierbij eindigt, begint het voor een aantal premiummerken dan nog maar pas. En dat zijn, tot besluit, stuk voor stuk wagens waar de Mazda in zowat alle opzichten mee zou moeten mogen concurreren op jouw verlanglijstje.