De nieuwe 1 scoort netjes 5 sterren op de EuroNCAP crashtests, met minder zouden we natuurlijk geen genoegen nemen. BMW bespaart niet op de altijd meegeleverde veiligheidssystemen: de Duitsers voorzien zes airbags en bandenspanningscontrole, naast een rits rijhulpsystemen zoals DSC, ABS met DBC, ASC, DTC (Dynamic Traction Control) en CBC (Cornering Brake Control). Aan afkortingen geen gebrek dus, en omdat onze testwagen is uitgerust met de xDrive vierwielaandrijving zijn al die systemen uiteraard ook hier specifiek op ingesteld. Met zoveel chaperones om je heen die over je heil waken, is het dan ook een hele opgave om de zaak alsnog te in de war te sturen. Zelfs op een glibberige ondergrond.
Op de optielijst vinden we een rijstrookverlatingswaarschuwing (€ 530), die enkel in combinatie met (onder andere) een snelheidsregelaar met remfunctie (€ 470) kan gekozen worden. In de rubriek ongevalvoorkomende snufjes stippen we de zelfdimmende binnenspiegel (€ 175) en de adaptieve lichtbundels aan, maar die laatste zijn enkel te krijgen in combinatie met xenonverlichting. En dat leidt je meteen naar het Light pakket dat voor € 1.290 die hele rimram voordeliger bundelt. Een parkeersysteem en een snelheidsbordenlezer kunnen indien gewenst gemonteerd worden, en dan hebben we het zo wel ongeveer gehad.