BMW 120d xDrive Rijgedrag

BMW 120d xDrive
Bekijk 19 foto's
Door: BV 19-03-2013

De BMW 1 wordt nog steeds op de achterwielen aangedreven, met een onderstel dat dankzij de quasi perfecte gewichtsverdeling en de onafhankelijk opgehangen wielen een superieure baanvastheid en een bovengemiddeld rijplezier garandeert. Je kan onomwonden stellen dat deze uitgesproken sportieve cocktail, die al vanaf de instapper gratis en voor niks voor je wordt ineengedraaid, van de 1 de leukste stuurmanswagen in basistrim van het segment maakt. Althans, voorlopig nog, want de volgende generatie krijgt voorwielaandrijving zoals nu al het geval is bij zowat al zijn concurrenten. Vreemd, en toch ook niet, want BMW is er ondertussen ook wel achter dat die achterwielaandrijving lang niet zo'n doorslaggevend verkoopsargument is als men dacht. Amper 2 op de 10 bezitters van een 1 ligt namelijk wakker van het feit welke wielen zich nu precies met de aandrijving bezig houden. Of het is om de transitie naar de voortrein te verzachten weten we niet, maar je kan dus voortaan opteren voor vierwielaandrijving als je voor de 20d of 35i motorisatie kiest.

De tweeliter zelfontbrander mag van BMW de volle 184pk loslaten bij 4.000t/min en pakt uit met een daadkrachtig koppel van 380Nm. Ondanks de extra aangedreven set wielen, maar wel standaard geholpen door BMW's zuinigheidsbrigade, heeft de 120d xDrive op papier voldoende aan gemiddeld 4,7l/100km en stoot hij daarbij een niet buitensporige 123g CO2 per km uit. Hou je de selectieknop zoals een goede huisvader op de Eco Pro-stand dan zijn die puike cijfers langs bovenaf benaderbaar. Als je echter zoveel gematigdheid niet aan de dag kunt leggen, en zoals ons de opgegeven honderdspurt in 7,2 seconden aan de praktijk wil toetsen (en opnieuw, en opnieuw ...) dan klim je daar zo twee liter bovenuit.

Ofschoon het stuur elektromechanisch bekrachtigd is en het dergelijke installaties, hoe goed afgesteld ook, nog steeds aan een voldoende mate van terugkoppeling ontbreekt, stuurt elke 1 prettig direct en heb je wel degelijk het gevoel de wagen daar te kunnen zetten waar jij hem hebben wilt. De intelligente vierwielaandrijving, daarin ondersteund door een individueel de wielen bijremmende stabiliteitscontrole, voegt daar door de toegenomen spoorvastheid en het weggommen van zowel onder- als overstuur een extra dimensie aan toe. Zeker in winterse omstandigheden komen die eigenschappen van pas, al kunnen we ons moeilijk voorstellen dat dit bijkomende talent op zich alleen de meerprijs kan verantwoorden. Zoek je argumenten in het toegenomen rijplezier, dan moeten we je enigszins teleurstellen. Het is namelijk zo dat met z'n vierwielaandrijving de 1 alles in huis heeft om in ware rallystijl de meest waanzinnige kronkelbaantjes te kunnen overwinnen, ware het niet dat de betuttelende stabiliteitscontrole zelfs in de Sport+ stand daar consequent een vermanend stokje voor steekt. Uitzetten die handel zeg je? Helaas, echt volledig kan je dat niet. Doodzonde.

Geef commentaar
comments by Disqus