Toen BMW in 2004 de 1 lanceerde als opvolger van de 3 Compact, waren de commentaren op diens eigenzinnige vormgeving niet van de poes. Het weerhield München er hoe dan ook niet van om maar liefst 1,2 miljoen Einsers te slijten. Wie ervan uitging dat de opvolger een meer conformistisch lijnenspel zou aangemeten krijgen, dacht verkeerd: De nieuwe 1 mag dan wel wat braver en vooral volwassener voor de dag komen, z'n ontwerp is opnieuw niet onbesproken. De Beiers brengen de 1 voorlopig enkel als drie- of vijfdeurs aan de man, maar ze bieden deze wel meteen in twee smaken aan: Urban of Sport. En dat is nodig ook, want de 1 is het type wagen dat, net zoals een Mercedes A-Klasse bijvoorbeeld, zonder aangepast schoeisel en dito plaatwerk elke vorm van aantrekkingskracht ontbeert. Beide lijnen verschillen van elkaar in de details, zowel langs de buitenkant als in de cabine. Zaak is dat je als klant geacht wordt te kiezen uit één van die twee lijnen (€ 1.625), maar strikt genomen is dat dus niet verplicht.
Met het oog op een optimale gewichtsverdeling werd de op een breder spoor rustende cabine nog steeds nadrukkelijk naar achteren geplaatst. Dat levert optisch alvast een enorme motorkap en een zich van de concurrentie onderscheidende koets op, maar het heeft ook enkele minder prettige nevenwerkingen voor de inzittenden. De twee achter elkaar gemonteerde deuren vallen immers nogal klein uit, en het is het voorste exemplaar dat daar het meeste onder lijdt. Dit gegeven, samen met de wel heel erg schuine voorruit, maken de instap vooraan lastig voor iedereen groter dan een meter tachtig. Achteraan werd er dan weer meer beenruimte geoogst dankzij de licht uitgerekte wielbasis.
Verder vallen ook de grote buitenspiegels op, waarvan zal blijken dat ze verantwoordelijk zijn voor de enige windherrie die het anders zo opvallend stille interieurcompartiment weet binnen te dringen op de snelweg. De kofferklep geeft tenslotte toegang tot een heel correcte koffer. Je krijgt er 360 liter in kwijt, met de achterbanken neergeklapt (deelbaar in optie) wordt dat 1.200 liter. Onze Sport Line uitvoering heeft daarboven recht op specifieke alu zestienduimers, maar BMW tastte voor de gelegenheid nog wat dieper in de geldbeugel en voorzag ons testexemplaar van zeventienduimers die het koetsontwerp in de positieve zin bijtreden. Ook zwartglanzende spiegelkappen zitten inbegrepen in het pakket, maar je kan ook exemplaren in koetswerkkleur laten monteren zonder meerprijs.