De Beetle moet zowat de langst lopende cabriolijn op de markt zijn. Er waren al dakloze Kevertjes in het begin van de jaren vijftig (de voorstelling dateert al van 1949). Gelukkig blijft daar niets meer van over in de nieuwe Beetle die vanaf heden de prijslijsten siert. Gebaseerd op het platform van de Golf en voorzien van moderne drukgevoede motoren, een optionele automaat met dubbele koppeling en een geheel elektrische kap, is de Beetle de afgelopen zestig jaar omgeturnd van een eenvoudig en betrouwbaar transportmiddel tot een moderne rakker in een retro-outfit.
Het gamma omvat drie benzine- en twee dieselmotoren. In het eerste segment is er een 1.2 TSI met 105pk, een 1.4 waaruit inmiddels 160pk wordt geperst en een tweeliter die 200pk opwekt. De eerste vanaf € 21.600. De tweede voor minimaal € 24.870 en de laatste voor niet minder dan € 28.340. Dieselen kan met een 1.6 met 105- of een 2.0 met 140pk. Beiden met common-rail voor € 23.580 in het eerste- en € 26.180 in het tweede geval.
Tijdens de lanceerperiode zet VW vooral in op speciale edities die een kleurstelling en velgenpakket etaleren dat respectievelijk op de jaren vijftig, zestig of zeventig is geïnspireerd. Decennia waarin VW het mooie weer maakte met steeds weer nieuwe evoluties van het origineel. Ook de Beetle is inmiddels geïnfecteerd door het personaliseringsvirus. Dat betekent dat je meer kap-, koets- en interieurkleuren dan voorheen kan bestellen, dat er stripings te krijgen zijn en dat er zelfs ruimte is voor gizmo's als speciale badges of deurdorpels.