De eerste dakloze Kever was er al in 1949. In de afgelopen zestig jaar is dat model van een eenvoudig en betrouwbaar transportmiddel omgeschoold tot een moderne rakker in retro-outfit. Hij is er nu vanaf € 21.600 en kost maximaal € 28.340.
Benzinemotoren zitten aan beide uiteinden van het gamma dat van 105 tot 200pk spant. De testdiesel is een tweeliter met 140pk die vanaf € 26.180 van eigenaar wisselt. Ondanks een prijsverschil van een kleine € 3.000 is die ook duidelijk de beste optie voor de dieselrijder, want de 1.6l met 105pk overtuigt niet, terwijl de tweeliter prettig veel werkijver en goede loopeigenschappen laat optekenen. Het weggedrag is niet zeer avontuurlijk, maar dat mag je van een VW ook niet verwachten.
Wie optimaal wil genieten van open rijden, stipt best het optionele windscherm aan. Vrij van turbulenties blijft het interieur niet. Dan kan er natuurlijk achteraan niemand meer in, terwijl je daar anders wel voor een tijdje twee volwassenen kan parkeren. De Beetle heeft minder last van VW's erg uniforme vormtaal, maar als je kickt op retrogadgets dan kan je elders beter vinden. De afwerking is dan weer wel erg degelijk. En er blijft met 250l koffervolume ook veel meer stouwcapaciteit over dan voorheen het geval is.
De Beetle kiest voor een stoffen dak, dat grotendeels onder de gordellijn verdwijnt, voor een vlakke spoiler die zowel de lijn als de luchtstroom een eindje verder helpt. Het dak zelf maakt indruk. Het opent niet alleen in 9 seconden, het gebeurt ook nog eens in complete stilte.