Belgen, en bij uitbreiding de meeste West-Europeanen, zijn tuk op breaks. Het is dan ook de logica zelve dat wanneer het tijd is om een nieuwe middenklasser te bestellen, de BMW 3 Touring zelden ontbreekt in het lijstje der kanshebbers. De wagonvariant van generatie zes is en blijft immers de referentie in het D-segment, en ziet voorlopig bepaald geen sleet komen op zijn populariteit.
Daarmee doelen we uiteraard vooral op zakelijke rijders, want BMW ligt nog steeds in de hoogste schuif van de wagenparkbeheerders. Maar ook particulieren lusten de Dreier wel. Want ook als die laatsten in BMW's digitale toonzaal aan het configureren slagen, vinden ze zowaar een 316i Touring in de tabel die er in slaagt je nog net geen € 30.000 afhandig te maken. Voorwaar een flinke hoop centen, maar dergelijke bedragen zijn tegenwoordig niet ongewoon in het segment van de middelgrote breaks.
De 316d Touring die we voor de gelegenheid op onze testknie leggen, verzoekt een financiële inspanning van € 31.250 en blijft daarmee zelfs nog behoorlijk dicht in de buurt van vierwielers die op iets minder naam en faam kunnen bouwen. Ter vergelijking: een Hyundai i40 Wagon, een prima wagen met smaak ontworpen en gezegend met vijf jaar garantie, start met de minst ambitieuze zelfontbrander onder de welgevormde kap aan € 26.799. Goedkoper, jawel, maar niet spectaculair. Tel daarbij de erg gunstige uitstoot van 119g CO2 per km en het naar goede gewoonte in de praktijk benaderbare normverbruik van 4,5l/100km waarmee de Beier uit kan pakken, en je zou haast beginnen denken dat premium niet noodzakelijk (te) duur hoeft te zijn. Of is er meer aan de hand?