Het Koreaanse SsangYong heeft een miljard dollar uit India op zak, werkt aan twee nieuwe modellen en heeft nu al een stevige facelift van de Rexton klaar. Die krijgt de toevoeging W en wordt nu aangedreven door een tweeliter viercilinder common-rail dieselmotor die 155pk en 360Nm opwekt, wat ondanks een leeggewicht van twee ton voldoende is voor aangename prestaties, al vergt dat natuurlijk wat meer brandstof (7,3l/100km volgens de EU-cyclus) dan we tegenwoordig gewend zijn. Dat gewicht is te wijten aan een ladderonderstel, dat in het SUV-segment eigenlijk een unicum is. Het zorgt voor een wat ouderwets weggedrag waarbij je veercomfort, robuustheid en stuurgevoel op de positieve zijde van de balans mag inboeken.
Op vlak van technologie en veiligheidsvoorzieningen is de SsangYong nog steeds geen hoogvlieger. Maar een gemiddelde score halen de Koreanen inmiddels wel, wat reeds tekenend is voor de geboekte winst. Op de wenslijst voor het interieur staat een betere materiaalkeuze, een wat modernere boordplank en op z'n minst de mogelijkheid om voor een navigatiesysteem te kiezen. Maar op comfort en plaatsaanbod valt niets aan te merken. Nergens op de drie zetelrijen, al is de achterste natuurlijk de minst benijdenswaardige.
Invoerder Moorkens werkt gestaag aan een uitbreiding van het dealernet dat nu 39 verkoopspunten telt. Je kan er de Rexton W op de kop tikken vanaf € 24.490, terwijl de duurste versie niet alleen uitpakt met inschakelbare vierwielaandrijving (tegen achterwielaandrijving voor de instapper), maar ook leder, volautomatische airco en parkeersensoren biedt voor € 31.490. De prijzen zijn alvast een stuk scherper dan voorheen. En de garantie is inmiddels ook opgetrokken tot een erg keurige looptijd van vijf jaar.